tisdag 12 oktober 2010

Eftermiddagens gasövning som jag gärna varit utan

Jag står i köket och rensar en fläskfilé. Alfred kör runt i sin bil. Det ringer ilsket på dörren tre gånger i rad. (Vår ringklocka spelar en liten trudelutt så den spelar alltså tre gånger, trots att det sitter en illrosa lapp ovanpå ringklockan att man inte skall använda den för att bäbisen sover. Just det - han sover alltid för jag orkar inte springa ut med lappen när han sover......). Det är gasmannen som kommer. Han skall byta gasslang inne och ute+vår regulator på utsidan. Snabbt ur med alla kastruller i skåpet under spisen och så ber han om en kniv. De har aldrig med sig några verktyg de där hantverkarna. Han kapar gasslangen snabbt och undrar s e d a n om gasen är avstängd på utsidan? NEJ såklart inte. Köket fylls av gaslukt och jag måste snabbt som ögat leta fram nycklarna till det låsta gashuset på utsidan, låta Alfred sitta kvar i bilen i hallen - i den förfärliga gaslukten (panik!) och rusa ut i trädgården (där jag aldrig vill vara pga ormpanik), krångla upp låset och skruva av gasen. Hör hur Alfred gastar där inne. Gasmannen sitter och kniper om slangen bäst han kan. Stolpskottet. Tänk om de kunde göra nåt i rätt ordning. In och rädda upp Alfred på övervåningen.

Nu viner alla fläktar & badrumsfläktar och jag har haft öppet under uppsikt.

Jag hade huvudvärk innan och jag kan lova att den inte blev bättre efter det här.

4 kommentarer:

  1. Vilken smart gaskille...
    Hoppas huvudvärken går över snabbt!

    SvaraRadera
  2. Malin - Mmmm man undrar hur det står till ibland. Jag tror inte de har någon utbildning. Ena dagen elektriker, andra gasman, tredje dagen vattenman eller ormfångare kanske. Här verkar man göra vad som ger pengar för dagen. Nä så är det nog inte. Men smarta är de inte. Speciellt inte gasmännen. De har jag haft väldiga strul med tidigare-i november förra året om du vill läsa.Fortfarande lite huvudvärk & det luktar gas, men det är bättre än innan. Kram

    SvaraRadera
  3. Visst blir man irriterad...men inte förvånad längre!
    Åsa

    SvaraRadera
  4. Näe! Vad jobbigt. Och lite otäckt!

    SvaraRadera