måndag 28 februari 2011

HUVUDVÄRK!

Kl 18.16 kom ett sms från Jet Airways som meddelade att Ullas och Anders flyg från Jaipur till Dehli i morgon är framflyttat från 09.30 till 13.10. Ok tänkte jag och vidarebefordrade detta sms till dem. Efter några minuter kom jag på att jag borde kolla när flyget Denli-Bangalore går. Hinner de. Nej. Bara 30 minuter emellan.

Ringer upp resebyrån jag bokade hos för att boka om. Kvinnan som gjort bokningen har gått för dagen och jag får prata med en man som inte var speciellt trevlig precis. Det första han sa var i alla fall att eftersom flyget var flyttat med mer än en timma, så skulle det inte vara några avboknings/ombokningsavgifter. Full refund. Vi gick igenom olika alternativ, eller rättare sagt han gav mig ett antal omöjliga alternativ, men till slut kom vi fram till att det enda möjliga var att boka om dem till ett flyg 08.00. Det fanns inga senare flyg på eftermiddagen från Dehli som var möjliga. Det fanns en förklaring till det........

Efter 15 minuter ringde han tillbaka och sa att ombokningen innebar en extra kostnad på rs 2100/person. ?? Då fattade jag inte vad han pratade om för det skulle ju inte kosta något hade han ju just sagt. Det visade sig då att ombokningen var till ett Kingfisherflyg med dyrare biljettpriser. Inte mycket att be för. Åter försökte jag få en förklaring till varför de inte kunde ta den försenade flighten och istället boka om och senarelägga Dehli-Bangalore. Efter mycket om och men (det är väldigt svårt att förstå folk på telefon här) fick jag klart för mig anledningen var att Dehli-Bangalore var också Kingfisher och att de förstås inte bryr sig om att ett Jet Airways anslutningsflyg är försenat.

Då säger han att jag måste uppge mitt kreditkortsnummer för att han skall kunna göra ombokningen. Aldrig sa jag. Inte över telefon. Men du måste hävdade han. Jag vägrade. Jag sa att mitt kreditkortsnummer redan finns hos dem i en mapp som hon som bokade åt mig har. Jag sa att då får han ringa henne och få reda på var den ligger. Men det kunde han inte. Hon hade gått för dagen och han kunde inte få tag i henne. Jag förklarade envist och väldigt argt att mitt nummer får han aldrig över telefon. Då började han HÅNSKRATTA åt mig. Jag blev så j...a arg! Så mycket har jag nog aldrig skällt ut någon. Till slut tror jag att han lämnade över luren till en kollega för plötsligt hade jag någon i luren som var betydligt trevligare. Jag förklarade direkt för honom att numret får ni inte över telefon, men jag kan gärna komma och betala i morgon förmiddag. Det var minsann inga problem.

Mellan dessa båda samtal hade jag försökt ringa Ulla & Anders på deras indiska nummer (Noras telefon), men telefonen var avstängd. Behövde alltså få tag på dem via hotellet, men på bokningen kunde jag inte riktigt utläsa vad hotellet hette (fanns två namn) och jag provade olika kombinationer på nätet utan att lyckas.

Innan jag avslutade samtalet med resebyrån bad jag om numret till hotellet. Nä det har vi inte, sa han. Va? - det är ju ni som har bokat, Nej - det är min kollega som har bokat. Jag har inte de uppgifterna (jag förklarade hur det stod på bokningen). Men har ni inte samma datasystem? Nej du får ringa henne som gjorde bokningen! Så plötsligt skulle jag kunna få tag på henne som han förut hävdat att han absolut inte kunde få tag på när det gällde betalningen.

Jag fick i alla fall tag på henne och hon är väldigt trevlig och blev lite bekymrad över allt strul. Jag förklarade att jag inte fick fram numret. Jag fick en hemsida av henne där jag slutligen hittade rätt och fick tag på Ulla och Anders. Dessutom ringde hon en kollega i Jaipur och fick numret som hon smsade till mig. Hon hade full förståelse för att jag vägrat uppge mitt kreditkortsnummer och sa att hon kan fixa det i morgon. Troligen slipper jag åka dit.

Det tog nära 3 timmar att få iordning på det här och en jäkla huvudvärk på köpet!

(Kort efter att allt var klart ringde de från flygplatsen i Jaipur och undrade om jag var medveten om att Jet Airways flygtid var ändrad i morgon. Ja - jag har full koll tack. Han önskade mig en trevlig kväll. Tack detsamma:)

5 kommentarer:

  1. Och folk fattar inte vad vi gör här i Indien på dagarna!!?!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Malin - Det värsta jag vet är att försöka lösa saker på telefon här. Det går nästan aldrig bra. De lyssnar inte, avbryter och är dessutom extremt otydliga både när det gäller språk och innehåll. Kram

    Åsa - Ja, visst är det konstigt? ;)Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag har träffat en del av min mans indiska kollegor och förstår knappt vad de säger!! Att prata med dem på telefon vore en omöjlighet!!!

    SvaraRadera
  4. I början var det jättesvårt att förstå även om man stod mitt emot varandra. Nu går det oftast bra men på telefon är det fortfarande lika svårt.

    SvaraRadera