torsdag 15 mars 2012

En fruktansvärt otrevlig upplevelse

Får ett sms av Alfreds dagmamma om att de är på lekplatsen, vilket betyder att han skall hämtas där. Kör upp vid sidan av vägen intill lekplatsen så att jag står precis bakom ett litet elhus. Redan innan jag öppnar bildörren hör jag skrik och det är ovanligt för det brukar vara hur lugnt som helst.

Rundar det lilla huset och ser Alfred komma springande storgråtande mot mig med en stor hund som jagar honom och som strax är i kapp. Innan jag hinner fram till Alfred har hunden hoppat upp på Alfred bakifrån och slår honom till marken. Jag får PANIK. Hunden ser inte trevlig ut och den står över nu över Alfred med sitt huvud nära Alfreds. Jag bara sliter upp Alfred och skriker. Hunden springer tillfälligt iväg. Samtidigt gråter och skriker nästan alla barn och dagmammorna gör allt för att värja barnen från den hoppande och kringrusande hunden som ger sig på och hoppar alla. Alfred hade slitit sig från Karin när han såg mig komma och hon som hade flera barn 'hängande' på sig kunde inte hålla emot.

Ser att en dotter till Alfreds extradagmamma (som bor bredvid) står ute och ringer någon. Jag tror då att hon försöker få tag i hundägaren. Karin försöker ropa så högt hon kan på ägaren som bor bakom lekplatsen. Det är full kalabalik.

Jag borde givetvis ha slängt in Alfred i bilen direkt, men står kvar vid det lilla huset med Alfred i famnen och försöker lugna honom och ser samtidigt vad som händer på lekplatsen. Funderar på om jag kan få in några barn i min bil, men det är för långt till bilen så det skulle aldrig gå. Två eller tre barn har sprungit upp i ett  klättertorn där de är bättre skyddade.

Efter ett par minuter springer jag mot bilen för att få in Alfred och har genast hunden i hasorna igen. Den hoppar forcerat mot mig och Alfred ett par gånger och eftersom jag bara tänker på att få in Alfred i bilen just då har jag öppnat bildörren där hans stol sitter. Hundens forcerade betende skrämmer mig och jag skriker åt den och känner att även jag måste in i bilen och då måste jag byta dörr eftersom barnstolen är i vägen. Vet inte varför jag inte bara kastade mig in på passagerarsidan utan jag sprang runt bilen med Alfred i famnen och hunden efter. Kastar mig in på förarplatsen och hunden försöker hoppa efter. Sparkar efter den och skriker och lyckas till slut få stängt dörren.

Hunden springer tillbaka till lekplatsen och jag hör hur de andra skriker. Då kommer ägaren farande i sin bil då hon hört alla skrik och fattat att det är hennes hund som är orsaken. Hunden lyder inte ägaren direkt, men  efter en liten stund ger den upp och lyder.

När hunden sitter säkert i hennes bil går jag ur min bil och samtidigt hör jag henne ropa till dagmammorna 'Det var väl ingen som blev skadad?' och 'Han är väldigt snäll och vill ju bara leka och gillar att hoppa'. Och hur f*n skall man veta det? Jag är både arg och skakad och får inte fram så mycket vettigt mer än att hunden hade fällt Alfred och att det var fruktansvärt. Ser brister det och jag börjar gråta.

Fy f*n vilken pärs!!

Vi åker hem. Har bråttom för att hämta Erik och köra honom till innebandyn. Alfred är lugn när han sitter i bilen och jag har lugnat mig, men ryser när jag tänker på vad som kunde ha hänt.

Hade då ingen aning om vad för sorts hund det var, men jag tyckte den såg otrevlig ut.

Karin, dagmamman, ringde nu ikväll för att höra hur det var. Hon berättade att händelsen är polisanmäld. Polisen kom till lekplatsen efter att jag åkt. Det var till polisen som dagmammans dotter ringde. Får se om det leder någon vart. De har fått alla barnens namn och föräldrarnas namn och telefonnummer.

Karin sa dessutom att det var en Pittbull!  Den såg precis ut som den här.


Känner mig helt slut ikväll. Alfred somnade tidigt. Hoppas att han inte drömmer mardrömmar i natt. Finns en risk att jag gör det.






18 kommentarer:

  1. Nej men Lena ni maste ta och anmäla den jäkla hundägaren, man skall ju inte ha fördomar mot en viss ras men det är ju faktiskt sa att manga framförallt barn blir bitna och ännu värre av just den här sorten. NI maste absolut anmäla. Har själv varit tvungen att ta tag i det här, da Rasmus och snart Linnea ocksa gar över en väg där en helt rikstokig hund springer ut och rÅskäller. Har nu ringt till hundägaren 2 ggr och som vanligt säger de att men min hund skulle aldrig bita!!!Nu har jag fatt reda pa att man kan vända sig till kommunal veterinären här. Om hon inte har bättre koll pa sin hund kommer det att hända nagot förr eller senare. Ni var ju flera stycken som var vittnen!!!!Stor kram till Alfred och dig!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet Ulle. Ja, jag kommer att höra en egen polisanmälan också. Bestämde mig när jag läst vad du skriver. Skall till polisen idag för att göra nya pass så då tänker jag göra en anmälan. Behövs visst också för försäkringen om det skulle visa sig att Alfred får några men av det här. Nu tror jag ju inte det men man vet ju aldrig om tex nackskador som kan visa sig efter en tid i värsta fall. Han blev ju faktisk slagen till marken av hunden. Har väl inte sovit superbra i natt. Känner att jag ältat i sömnen. Kommer att hålla stort avstånd till hundar framöver.....Stor kram L

      Radera
  2. Näää så fruktansvärt! Blev alldeles kall när jag läste detta. Lille, lille Alfred. Stackaren vad rädd han måste ha varit. Och de andra barnen med. Vilken tur att du hann slita upp honom. Stor kram till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen skräck bland barnen. Stackare. Jag tror aldrig jag varit så rädd tidigare någon gång. Det var helt fruktansvärt!
      Kramar

      Radera
  3. Fy vad otäckt!! Hoppas verkligen inte Alfred blir rädd för alla hundar nu men risken är väl stor. Vilken tur att han inte hann bita lille A! Usch och fy för den rasen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som hade svårt för stora hundar innan. Alltid haft respekt för alla hundar....ja små Morrissar också, men honom är jag inte rädd för och det hade ju inte varit samma sak om det var en sån hund som sprang runt och hoppade på barnen. Kommer ju typ till knähöjd.
      Tur att det är en sån söt liten trasslig en som ni har. Kram

      Radera
  4. Usch vilken obehaglig upplevelse för er. Jakob är hundrädd och det tror jag beror på att han blev skrämd av en hund(en mycket snäll sådan men det förstod ju inte han) när han var i Alfreds ålder. Hoppas inte Alfred reagerar så. Hoppas ni sover bättre i natt. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt otrevligt! Jag hoppas inte Alfred kommer minnas så mycket, men jag är orolig att barnen inte kommer vilja vara på lekplatsen....Tror att vi kommer sova bättre. Har pratat med polisen idag. Behövde inte göra ny anmälan eftersom de var på plats igår. Kändes ändå bra att prata med honom. Kram

      Radera
  5. Jag är själv hundägare och blir helt galen när jag hör om såna här händelser. Har man en Pitbull så ska man ha den kopplad eller innanför staket, framförallt om man bor nära en lekplats!!

    Jag sprang i min svenska skog en gång med min hund lös (det var tillåtet) och då kommer en pitbull med sin ägare (ja, det är så det känns..). Ägaren frågar om jag har en hanhund och när jag svarar ja säger han "då föreslår jag att du kopplar den". Hans hund var lös... Vidrigt och väldigt obehagligt.

    Stackars Alfred, hoppas att han inte blir hundrädd nu, försök få honom att träffa andra hundar så att den här händelsen inte präglar hans syn på hundar.

    Han vill bara leka, är förövrigt det dummaste man kan säga som hundägare för precis som du säger, hur ska man kunna veta det??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man helt galen. Finns inget staket hos den hundägaren.....Hunden kan visst öppna dörren själv så om de glömmer att låsa så rymmer den när den får chansen.
      När hon säger att hunden älskar att leka med barn och älskar att hoppa höll jag på att flippa ut. Hundar SKALL INTE hoppa alls! Det är min åsikt. Då är de odresserade (antar att det är skillnad på valpar). Jag kan väldigt lite om hundar, men en hund av den sorten måste man ha pli på.
      Hörde att den rasen används som räddningshundar tex. hos polisen och att de är de bästa och mest pålitliga hundar som finns till sådana uppdrag OM de hanteras av rätt händer och är väldresserade, men att de i fel händer kan bli livsfarliga.
      Inte kul med din upplevelse i skogen. Märker man om ens egen hund blir extra rädd för en sådan hund?

      Radera
    2. Min hund märkte att jag blev osäker och gick direkt närmare mig (för att skydda mig). Kopplade honom och gick snabbt förbi..

      Hoppas att det hela löser sig och att den där ägaren får en anmälan som leder till förändring (och böter!). Usch.

      Radera
    3. Tänkte inte på det. Att hunden såklart skyddar sin matte i en sådan situation. Skönt då att ha en egen hund som man kan lita på. Skall be dagmammorna som var med att de hör sig för hur det går med anmälan.

      Radera
  6. Hua vad otäckt! Hoppas verkligen du gör en egen anmälan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var hos polisen idag men det behövdes ingen ny anmälan eftersom polisen var på plats igår. Hoppas nu att det leder nån vart. Polisen pratade om att det är ett bötesbrott.

      Radera
  7. Fyyyyyyyy så HEMSKT!!!!
    Vilken tur att det inte hände något värre. Här i NYC är hundar förbjudna på lekplatser och de måste alltid gå i koppel överallt annars. Gator, parker etc. utom under de tidigaste morgontimmarna i Central Park (tror innan 7) då hundägare kan få släppa sina hundar lösa där. men detta känner man ju till så är man rädd för hundar ska man inte gå där då. De har nog valt så tidiga timmar också eftersom det då knappt är några som går i parken (om man inte har hund eller är tidig morgonjoggare).
    Fast M blev faktiskt nafsad av en hund en gång när han joggade. En liiiiiten mopsliknande sak som skällde och nafsade honom i benet. Vi hade antagligen kunnat stämma ägaren, men M tyckte inte det bekom honom. Hunden bet inte hål eller så.
    Jag är inte hundrädd men har STOR respekt för hundar. SÄRSKILT stora och aggressiva sådana!!!!! och med små barn är det ju ännu hemskare. Just pit bulls HAR ju faktiskt dödat småbarn! FY jag ryser när jag tänker på det!!! Hoppas verkligen att ägaren får betala böter och blir varnad!!!
    Stor KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får man vara evigt tacksam för. Det är nästan det värsta efteråt när jag tänker på vad som KUNDE HA hänt. Samma sak säger Karin & Lotta, de båda dagmammorna. Den här hunden hade varit uppe och nafsat i håret på en av de små flickorna. En av dagmammorna hade sett att den hade hennes hår kring munnen och inte fattat hur det gått till, men en av de små pojkarna hade sagt efteråt 'hunden bet flickan i huvudet'? Nu var det ju som väl var inte så, men därifrån han stod såg det tydligen ut så. Stackars barn. Undra om de vill vara på den lekplatsen igen. Det är väldigt synd om de skall bli rädda för den. Det är en söt liten skogslekplats, som ligger i en glänta med fina små lekställningar.

      Små hundar som är ettriga och nafsar gillar jag inte heller! Otrevligt att utsättas för det när man är ute och joggar! KRAM

      Radera
  8. Glömde nästan bort att andas när jag läste. Så fruktansvärt obehagligt. Och så nonchalant av ägaren.

    Hoppas att Alfred inte blir rädd för hundar. Ni får försöka träffa någon trevlig och snäll hund ganska snart.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror Knappt jag andades heller när jag var mitt i det. Efteråt fick jag ett obehagligt tryck över bröstet. Jag har aldrig blivit så stressad förut så att jag upplevt något liknande. Som tur bar gick det över fort.
      Behöver träffa nån söt och snäll hund såsom ert lilla Russin verkar vara. Vi har ett hunddagis/hundakademi på vår väg. Jag tror jag skall gå dit en dag med Alfred (och även för min skull) och be att få träffa den snällaste hunden de jag där. Kram

      Radera