torsdag 16 januari 2014

Min egen bok:)

Jag har äntligen tagit tag i det här med att omvandla Meltingpot till en bok. Det blev tre fina svarta böcker med "Noras" lotusblomma på omslaget. Bilden är tagen på Leela Palace i Bangalore och Nora hade även med den på OWC's fototävling. Det blev ingen vinst, men den blev såld! När Nora någon dag senare var hemma hos sin kompis Gabby, visade det sig att det var den familjen som köpt bilden för att den var vacker, ovetandes om vem som tagit den. Ett kul minne.

Nu känner jag det lite som att bloggen är "räddad" och därmed alla helt ovärderliga upplevelser & betraktelser skrivna i allsköns sinnestämningar ;) Tänk om allt hade försvunnit från nätet en dag!


10 kommentarer:

  1. Vad roligt! Fick du alltså med alla bilder och all text och allt? Vem gjorde det åt dig? Hade inte varit så dumt att göra så, i alla fall med utlandsåren.

    Jag har förresten börjat blogga igen. :-)

    Kram och hoppas allt är bra med er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. www.blogtillbok.se Fick tipset av en kompis som testat och var nöjd. All text och alla bilder är med. Man kunde redigera precis vilka inlägg som skulle vara med. Jag tog alla inlägg (sorterade bort något enstaka) från åren i Indien; första inlägget på bloggen till och med första inlägget hemma, som var nån form av slutpunkt för Indientiden. Man kunde välja att ha alla inlägg löpande eller ett inlägg per sida. Hade nog blivit ruinerad då, så det fick bli löpande så här och var kom sidbrytningarna lite skumt, men men.... Det blev 3 böcker för mig med drygt 250 sidor i varje. Ingen billig övning (kostade ca 1500 kr med frakt) men jag är jättenöjd för det är så viktigt att ha det på pränt. Bilderna blev bra. Man kunde bläddra i respektive bok digitalt innan man bestämde om man ville ha den. Omslagsfärg, bild/bilder på framsida, texttyp och färg på text på omslaget och spiralbunden eller hel rygg kunde man välja på. Finns liknande internationella företag (blog2print). Vet inte om de är billigare....
      Kul att du bloggar igen. Då lägger jag till dig på min lista:) Jag velar lite fortfarande. Tycker inte att jag har så mycket intressant att skriva - fast kanske ändå....
      Allt är bara bra. Alfred fyller snart 4, Erik 13 och Nora 16. Hon står inför gymnasievalet nu. Mycket att fundera på.

      Ha det gott! Kram

      Radera
  2. Vad läckert! Det ska jag också göra tror jag. tack för tipset.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Åh jag vill också trycka ut min blogg. Det blir nog mer än 3 böcker. Du är bättre på att skriva kortfattat... Får kolla upp det!
    Kram Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade lite blandat korta och långa inlägg. Bilderna tar ju en del plats....Du kan ju provgöra och se. Man får ju se dem digitalt först. Kram

      Radera
  4. Tack, jag ska kolla upp det!

    4 år redan ... Jag kommer ju ihåg när han kom till världen!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite ofattbart. Vi har varit hemma igen halva hans livstid. Det känns också ofattbart....2 år sedan vi kom tillbaka från Indien. Känns då nyss!! Kram

      Radera
  5. Å så ROLIGT!!! Detta är något jag också funderat lite över. Att ha kvar. OM något skulle hända med bloggen på nätet. Och även för att ha att faktiskt kunna läsa på ett helt annat vis. Hur är det med blider och kommentarer? Kan dessa också tryckas. Skulle du ha något emot att visa lite hur det hela ser ut. Typ ett uppslag eller två ur boken? Vilket företag använde du till detta? Det finns väl fler tror jag. Och varför valde ju just det företaget? Oj, det blev flera frågor.... :-)
    Vill även passa på att tacka för din fina och uppmuntrande kommentar på min blogg igår. TACK!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, Funderade en liten stund vad jag skulle skriva till dig i kommentaren. Ibland är det så lätt att vara klok vid sidan om.....Glad att du uppskattade det.
      Jag använde mig av Blogtillbok.se. Fick tips av en kompis som var nöjd. Ja det finns nog flera företag. Vet att jag googlade för ett par år sedan och hittade inget bra då. blog2print.com känns annars väldigt likt det företag jag använde. Kanske passar dig bättre med ett USAbaserat företag. Vet dock inte hur de gör med å, ä, ö......Bilderna blev riktigt bra, men kommentarerna kommer tyvärr inte med. Jag gör ett inlägg med några uppslag så kan du se hur det ser ut. I svaret till Marianne ovan kan du se vilka olika val man kunde göra.
      Kramar!

      Radera