fredag 30 oktober 2009

Någon som har pratat med ett Indiskt callcenter?

Vilken pärs. "Mumbai calling" (SVT) i kvadrat.
Den mörkrosa färgtonern i vår HP skrivare är slut och nu vill skrivaren inte ens skriva ut i svartvitt utan den rosa färgen så vad göra? Har redan varit på största konstorsvaruhuskedjan för att försöka få tag på en ny färgtoner, men så enkelt var det givetvis inte. Skrivaren är ju från Sverige. Fick då två telefonnummer till HP för att få veta vilken typ av toner jag skall ha istället. Ringde det ena numret förra veckan och fick då ett tredje nummer till HP customer support call center, vilket jag tog tag i och ringde idag. Puh!

Den inspelade HP introduktionen var på prydlig engelska, vilket ingav ett visst hopp, men jag togs snabbt ner på jorden. Kvinnan som svarade pratade på indisk-engelska i en fart av 2000 ord per minut. Särskilt "lätt" var det när hon ville bekräfta min e-mailadress genom att bokstavera (ex. e som i erik, f som i fredrik), fast med m som i mumbai, g som i goa, w som i wyoming och en hel massa andra indiska platser......."Correct?" sa hon. "Yes, yes", sa jag (fast jag inte hade en aning) men vad skall man säga. Kunde ju inte riskera att hon drog det igen.

Sedan fastnade vi i en diskussion om olika dokument som måste finnas; skeppningsdokument och kvitto på skrivaren, då den måste registreras om för den indiska marknaden för att kunna ta emot indisk toner. Skrivaren går sedan inte att registrera om till svenska förhållanden igen. Bara så jag vet. Skeppningsdokument finns någonstans, men kvitto på själva skrivaren har vi inte då den är lossköpt för restvärdet ihop med hela datorpaketet innan vi åkte, efter hyrestid på VOLVO. Detta kunde hon verkligen inte fatta. Till slut sa någon mamager att det fick duga med inskeppningsintyget.

30 minuter senare hade hon: satt mig på vänt minst 10 ggr medan hon pratade med en senior manager, försökt sig på att få ut en utskrift ur vår skrivare (genom omständiga instruktioner till mig som upprepades så många gånger att hon lät som en bandspelare) och slutligen konstaterat att jag måste ta med mig den tomma tonern - OCH ENBART DEN - to the market och be dem fylla dem med ytterst lite bläck för att få ut den där utskriften. Vilken "market"? "Any", sa hon. Hon kunde absolut inte ge mig någon närmare beskrivning och då jag försökte förklara att jag inte kunde åka runt hela Bangalore med en tom toner för att få den påfylld med ett uns bläck sa hon "try any local". Nu orkade jag inte höra på henne mer. Sa att jag fixar det och fick ett ärendenummer som skulle hållas öppet två dagar medan jag letade bläck, skrev ut utskrift, letade skeppningsdokument och slutligen scannade det hela och mailade det till henne. Inte en chans att fixa det i helgen. Fick på nåder till tisdag på mig. Som avslutning upprepade hon två gånger på rad "Any more issues concerning HP products, please call 1800-425-7737 again, we'll be glad to be at Your service".

Någon som känner sig sugen på att prova?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar