fredag 27 maj 2011

Sy om och sy rätt

I går hämtade jag Noras klänning som hon sytt upp hos en skräddare. Den var inte riktigt så välsydd som man kunde ha önskat. Jag har sytt upp ett par klänningar hos en annan designer, dock till högre pris, men också med betydligt bättre finish. Nu betalar man inga astronomiska summor precis. Betalade rs 1000 för Noras klänning, vilket är ca 140 kr, men det är ändå lite synd när det inte blir helt bra.

Linningen i nederkant var ca 2,5 cm hög, och delvis 6! lager tjock. Fodret var ihopsytt med yttertyget på ett skumt sätt och klänningen såg tung ut på något vis, istället för den lätta känsla den borde ha. Dessutom är klänningens tyg i sidencrepe och fodret sannolikt i något polyestermaterial som krymper olika vid tvätt. Nu är det ju så att här räknar man med att allt sånt som klänningar kemtvättas (kostar ca 12 kr), men faktum är att de två klänningar jag har haft på kemtvätt har kommit tillbaka med exakt samma fläckar som jag lämnade in dem med och så har jag fått vattentvätta ändå......En av dem i just sidencrepe krympte en del på längden men blev ändå ok.

Noras klänning då.....Jag tog bort upplägget - mycket skumt sytt - slängde in den i tvättmaskinen (mot bättre vetande) för att ta bort ett par fläckar och för att krympa den innan uppläggning. Det gick vägen.

Nu är det ju sån tur att jag har duktiga, duktiga Å här som är så bra på allt som har med sömnad att göra, så hon gav mig ett mycket smart tips på hur jag kunde göra ett väldigt smalt upplägg på ett fiffigt sätt. Det är lite trixigt med crepe tyg, särskilt att mäta upp längden så att det blir jämt. Hjälpte inte precis att jag hade ett fodertyg som satt i vägen. Lyckades ändå riktigt bra tycker jag. Nu är det bara fodret kvar som skall sys till och det skall jag fixa ikväll nu när Alfie sover.

Fodertyg är inte det enda som är i vägen här:) Lilleman är inte enkel att ha omkring sig när man försöker utföra något för han vill vara med överallt. Idag rev han tom ner strykjärnet över sig, som tur var helt avsvalnat, när han kröp in under strykbrädan och fastnade.

Hoppas kunna bjuda på en bild i morgon med det färdiga resultatet.

Har också fått sy om en French Connection blus som jag köpte för ett tag sedan. Kände när jag använde den första gången att den drog sig konstigt. Måttade in knapparna och såg att knappar och knapphål inte stämde överens något vidare. Dessutom var tyget längre på ena sidan. Hemma hade man gått raka vägen tillbaka till butiken, men här är det ingen idé att göra sig sådana besvär. Köpt är köpt i de allra flesta fall. Satte saxen även iden. Sydde ihop och fixade, så det blev bättre än vad det var i alla fall. Duger i alla fall till Hypercity blus (att åka och handla mat i).

4 kommentarer:

  1. Klänningen lät som om jag skulle ha sytt den (nästan)... Tur att du kunde fixa den och att lilleman inte gjorde sig väldigt illa när strykjärnet for i golvet.

    SvaraRadera
  2. Kläderna blir nog jättebra! Duger säkert till mycket mer än hypercity!
    Kommer ihåg när barnen var små så ville de sitta i mitt knä när jag sydde vilket de ju inte fick men ständigt försökte ändå. Det är spännande m maskiner!
    Kram Å

    SvaraRadera
  3. när kommer den utlovade instruktionsvideon över hur man borstar tänderna?? Jag blir ju helt nervös varje gång jag borstar tänderna, jag gör ju på det gamla sättet!! ;))
    /sofia

    SvaraRadera
  4. Karlavagnen - :) Ja det var tur. Inte en skråma fick han som tur var. Jag stod ändå vid strykbrädan, men det händer olyckor på ett ögonblick ändå./Lena

    Åsa - Allting är spännande när man heter Alfred. Särskilt att jag gör:) Kram & tack för hjälpen

    Sofia - Tyvärr ingen video än, men hät har du hemsidan så att du kan hålla koll själv om jag missar. Den mannen är ju du bekant med;)
    http://www.drcjagadeesh.com/Index.html

    Kram Lena

    SvaraRadera