onsdag 25 maj 2011

Tror aldrig jag har blivit så utskälld förut!

I morse åkte jag och vännen B till golfbanan Clover för en golfrunda. Snälla B, som har spelat många år, erbjöd sig att gå ihop med mig som är väldigt mycket nybörjare. Jättekul & svårt med det gick i alla fall OK, men en del bottennapp & ett par fullträffar som ytterligheter.

Dagens huvudnummer inträffade dock redan innan vi satt våra fötter på banan. För att nå banan kör man in på Clovers område via en järngrind och efter denna grind är vägen i ett urselt skick. Röd jord/sand, gropig och eländig i normala fall. I natt hade det dessutom spöregnat i 6 timmar så nu kunde man knappast kalla vägen för väg längre, snarare leråker.

Trots att S körde försiktigt, så gled vi i leran och S tog det säkra före det osäkra och körde över på andra sidan lervägen, som var något bättre. Det står stenar med jämna mellanrum mitt i vägen för att markera att man skall hålla sig till sin sida (vanligen spelar det inte någon som helst roll här i Indien på vilken sida man kör, bara man kommer fram).

När vi kommer ur en krök och S kört tillbaka på rätt sida så ser vi att vi får möte - på säkert avstånd. Jag uppfattar inte att mannen vinkar att vi skall stanna, men det gör S, så han bromsar in och vevar ner rutan, bara för att få en vansinnig utskällning av en GALEN indier om att S kört på fel sida. S försöker lugnt förklara varför han gjort som han gjort, men mannen vägrar såklart att lyssna på en chaufför, utan kommenderar S att öppna rutan "What sir is in there?"

Det visade ju sig såklart att det inte var en sir utan 2 madams som satt där, vilket jag också påpekade. Han var helt galen och skällde vidare. Efter en stund sa jag helt lugnt "and excuse me, hwo are You?" Klubbägaren! En man helt utan socialt vett. Det hela slutade med att han skrek att S var bannlyst att köra till banan för all framtid, vilket jag försökte bestrida, genom att säga att detta var en engångsföreteelse och jag bad tom lugnt om utsäkt (jag tror att det retade honom att jag och B behöll lugnet) och sa att det inte skulle hända igen. Då skrek han åt mig och frågade varför jag bad om ursäkt när jag inte körde?

Jag har nog aldrig träffat en sån idiot!

Han hade dessutom ringt till kontoret, så när vi kom dit så fick vi en skopa ovett till och kontorsmannen påstod att ägaren sagt att vi varit nära att krocka med honom. Pyttsan!.Jag fortsatte att lugnt bestrida och undrade om de hade råd att vara så otrevliga mot sina kunder, med tanke på hur många expatkunder de är beroende av.

Mannen på kontoret var ändå lättare att prata med. Han var varken trevlig eller otrevlig, men han undrade varför jag brydde mig så mycket när S ändå bara var taxichaufför?! och jag kunde ju ta någon annan nästa gång. Det var nog enda gången jag höjde rösten när jag förklarade att han är VÅR pålitliga chaufför sedan 2 år och ingen värdelös taxichaufför. Anledningen till att han uppfattade honom som taxichaufför är att vår bil är gulskyltad, som taxi & leasingbilar är här.

Han ville också veta vad min man hette - vad det nu hade för betydelse?

På ren ilska gick det ganska bra att spela till en början:) På hål 2 fick vi dock ett otrevligt välkomnande av 3 vildhundar som sprang omkring på banan. Som om inte det är farligare än vägincidenten.

Jag ringde upp kontoret från banan och påpekade att det inte var särskilt trevligt med hundarna och att de minsann får ha bättre koll. Den här gången var jag ganska skarp i tonen.

Efter 9 hål träffade vi på ett gäng vänner som gått ut tidigare och hör och häpna - deras chaufförer hade också kört på fel sida av vägen. Såklart!

3 kommentarer:

  1. Usch, skulle inte alls haft lust att spela pa ett sadant otervligt ställe...man borde inte ge dem "business"! Bra att ni behöll lugnet!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Tänk vad lugn hos vissa leder till ännu mer ilska! Ganska kul att iaktta när man själv lyckas hålla sig lugn. Men det var ett jäkla sätt de hade på den där golfbanan. Stackars er chaufför...

    SvaraRadera
  3. Lisa - Det har du rätt i. Nästan synd att vi inte vände och åkte hem. Lena

    Taina - Jag kände att det var rätt taktik här. Jag som annars kan bli ganska arg.....Vi hade nog inte tjänat på om jag blivit portförbjuden också. Tror Patrik skall få ringa upp och prata med dem. Så kan man ju inte bete sig. Vi har ju ett expatforum här också. Vore enkelt att slänga iväg ett mail där om hur han beter sig. Undrar om det är fler som råkat ut för honom. "Min" caddie hade sagt till S att han allti är arg på allt. Undrar hur han mår egentligen?
    Kram

    SvaraRadera