måndag 8 februari 2010

Bebiskontroll idag

Lite drygt en vecka kvar och ny läkarkontroll och lite prover idag. I vanlig ordning fick jag tvinga labsköterskan att ta på sig mina medhavda inhandlade handskar innan proverna skulle tas.

" Here is a pair of gloves for You"
" No, I don´t want them"
" But I want You to use them!"

Motvilligt gav hon med sig, tog på sig handskarna och så SPRITADE hon händerna med handskarna PÅ. Tänk vad mycket de har att lära här!

Min läkare efterfrågade en förlossningsplan och i den har jag skrivit med FETSTIL hur viktigt det är med god hygien för mig. Får se om det går hem. Läkaren höll i alla fall med och tyckte det var en viktig punkt.

I övrigt ligger bebisen och skvalpar ganska högt upp i magen och verkar inte ha några närmare planer på att skruva ner sig och min vikt låg på minus 0,2 kg mot förra veckan, vilket ledde till en liten uppgiven huvudskakning hos läkaren. Hon log lite samtidigt. Hon har nog gett upp nu.

Ny bedömning om en vecka och då är det verkligen nära............tror jag.

4 kommentarer:

  1. Skönt att verkar vara bra! Hann ju inte komma in på hur du mår innan skypen bröts igår. Sköt om er! Kram från Ulla/farmor

    SvaraRadera
  2. Är det verkligen så? Att du måste ta med dig handskar och säga till om hygienen?

    Vad är det för sjukhus du ska föda på? Ett indiskt eller internationellt.

    Ska bli jättespännande att få hänga med så här lite vid sidan av på bloggen.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Anna - Det är egentligen väldigt fräscht. Det är en mödravårds/förlossnings/barnklinik med hög standard, MEN de har lite att fundera över när det gäller allmänhygien. Det sitter helt enkelt inte i ryggmärgen det här med hygientänkande. Handskar har de för att skydda sig själva och därför används ett par handskar en förmiddag på lab och ett par nya på eftermiddagen. Labsköterskorna säger att sjukhuset räknar antalet handskar och om de använder för många antar jag att de får betala själva.
    Jag som då själv är sjuksköterska är nog extremt noggrann. Hemma jobbar jag med dialys men oavsett var man är i den svenska sjukvården så skulle man aldrig använda samma handskar när man går mellan olika patienter. Jag kommer nog att debiteras för det antal handskar och annat engångsmaterial som används vid förlossningen, vilket är helt OK. Hellre för många än för få byten.

    Läkaren använde i alla fall nya sterila handskar vid gyn undersökningen senast - kollade detta noga med mina hökögon fast jag inte hade väntat mig något annat egentligen :) Kram!

    SvaraRadera
  4. Kram & Lycka till!!!!!!!!!
    Ulle m familj

    SvaraRadera