lördag 5 november 2011

Ett bryt på Tele 2

Fick besked hemifrån att vår telefon hemma i Lindome inte fungerade. Ringde upp hemnumret bara för att höra ett Telia kundbesked om att abonnemanget upphört och att hänvisning saknades???

Ringde upp Tele 2, som (tyvärr) är vår operatör och trixade mig igenom 5 minuter av olika knapptryckningsval innan jag slutligen fick prata med någon på kundtjänst. Hon bekräftade att abonnemanget sagts upp, men rättade sig snabbt och sa att Tele 2 hade avslutat abonnemanget, då det inte är tillåtet att uppbära ett fast telefonabonnemang då man inte är folkbokförd i Sverige! Det har vi ju annars bara haft under 2½ år då vi inte varit folkbokförda i Sverige..........

Detta hade man kommit på genom att man kört våra uppgifter i samband med en autogiroansökan (som jag/vi heller inte gjort). Har haft autogiro på Tele 2 sedan länge och något nytt medgivande har inte varit aktuellt, så vad det är för ett autogiromedgivande man pratar om är en gåta. I alla fall påstod man att man skickat ut ett brev för att fråga om någon ville ta över abonnemanget, men i och med att det inte kommit något svar, så klippte man bara linjen. Något sådant brev har inte heller setts till.

Detta hann jag få veta (och protestera mot) innan samtalet bröts och jag fick påbörja den mödosamma processen för att ringa om igen. Denna gång fick jag prata med en man, som i alla fall började med att anteckna det nummer jag nu ringde ifrån, ifall det skulle brytas igen. Jag drog historien igen och han upprepade detsamma som jag redan hört, vilket inte hjälpte mig ett dugg. Jag sa att hur du än bär dig åt så skall jag ha tillbaka det telefonnumret igen utan kostnad. Han sa att visst kan jag teckna ett nytt (!) abonnemang igen (med Telia - som äger nätet) men då till ny kostnad. Att jag inte exploderade. Jag hade i detta läge ganska svårt att behålla lugnet och låta trevlig och korrekt. Jag bad att få prata med en chef, vilket han sa att han redan gjort medan jag satts på vänt närmare 10 minuter, och att han bara upprepade vad hon sagt. Jag gav mig inte och då bad han att få ringa upp henne igen. Efter ytterligare en evighet gav han uppenbarligen upp och kopplade över mig till chefen. 

En trevlig kvinna som förklarade att det var emot lagen att starta upp ett abonnemang för oss igen eftersom vi nu inte är folkbokförda i Sverige, men hon lovade i alla fall att reservera vårt nummer och starta upp abonnemanget igen UTAN KOSTNAD så snart vi åter var registrerade  i Sverige. Hon sa att hon hade förståelse för min upprördhet och att det var olyckligt det som skett. Jag undrade hur det gått till att vi kunnat behålla abonnemanget under hela tiden tills nu och då sa hon att sådant upptäcks inte förrän de kör ens uppgifter och att det olyckligtvis hade skett just nu, 7 veckor innan vi flyttar hem. Hon sa också något snabbt om att det gällde nytecknande av abonnemang, men jag fick inte riktigt med mig vad hon menade eftersom vi just varit befintliga kunder med abonnemnag redan innan vi flyttade ut och som genom deras försorg blivit ickekunder utan abonnemang............

Dessutom påpekade jag att jag har svårt att se problemet. Om telefonen används, vilket de kan se att den gör, de får sina pengar varje månad, så kan jag inte fatta varför en sån här idiotisk regel finns (fast såklart handlar det om att de inte har koll på utlandsboendes inkomst). Jag förstål väl också att man blir avstängd om man inte betalar, men det gäller väl detsamma om man bor i Sverige. I alla fall tycker jag att det är en jäkla dubbelmoral att "det vi inte upptäcker får gå". Är det så viktigt får de väl regelbundet köra sina register mot folkbokföringen. 

Nästan så att jag trodde att det var ett indiskt företag jag hade att göra med, men den bistra sanningen är ju att så inte är fallet. Bra ibland kanske att bli påmind om att att det inte är så enkelt på hemmafronten heller. Det vill man gärna tro när man bor här. 

Nu är jag förberedd och jag väntar mig fler byrokratiska förvecklingar! Det sägs ju att det är många gånger svårare byråkratiskt att flytta in än att flytta ut. Jag tror det kan stämma tyvärr. 

3 kommentarer:

  1. Välkommen till den latinska världen där upptäcks det inte så går det och ge inte ut en massa info i onödan (frivilligt) å för 17 ställ inga frågor om du får lov att göra något, för det komplicerar bara saken. Å nää, Sverige är inte så himla bäst som man kan tro i vissa lägen.

    SvaraRadera
  2. Nyligen hittat din blogg! Kul att läsa!
    Blir attan nervös nu! Vi har Tele2 hemma och autogiro men är utskrivna ur Sverige sedan knappt 2 år! Inga planer på att flytta hem men vi vill ju naturligtvis ha kvar vårt fasta nummer i Sverige! Vi är hemma 6-8 veckor varje sommar!
    Undrar hur man ska göra?

    SvaraRadera
  3. Karlavagnen - Nä, det är nog en bra insikt......

    Familjen Kruger - Trevligt att du läser bloggen:) Tittade in som hastigast på din fina blogg. Trevlig läsning. Så fint ni ser ut att bo!
    Tele 2 ja......Antingen hålla tyst och hoppas att det fungerar eller ev. be någon ringa och kolla åt en sådär i största allmänhet vad som gäller. Hon på Tele 2 pratade ju något om att dessa regler gällde vid nytecknande, men jag förstår inte varför vi åkte ut i så fall....
    Lycka till & hoppas det fungerar fortsättningsvis också. Lena

    SvaraRadera