onsdag 12 oktober 2011

"No refrigerated food"!

Fick göra ett besök på vårdcentralen RxDx i eftermiddags med Nora, som liksom jag, dras med en seg förkylning. Noras förkylning verkar ha satt sig i bihålorna igen med klassisk huvudvärk och täthet.

Jag ringde för att boka tid, men de sa att kom bara efter 16. Det är Drop in. Ja, det kan man verkligen kalla det. Från att vi klev ur bilen tills att vi klev in i bilen igen hade det gått 12 minuter. I dessa inkluderades inskrivning, 2 minuters väntetid, ett snabbt, men noggrant läkarbesök & ett apoteksbesök.

Ett och annat som läkaren sa får man nog ändå ta med en nypa salt. "Don't give her refrigerated food and no junk food, like pizza" Han föreslog gröt! :) Här i Indien är de livrädda för allt som är kallt. Kallt vatten dricker man inte (då kan man få nackspärr). Detta med kylskåpskall mat och skräpmat sa han som en ordination innan han ens börjat prata om några läkemedel (hon fick en 3 dagars antibiotikakur). Jag undrar om han tyckte att vi såg ut som några som äter mycket "junk food"??  Nora smal som en pinne, jag, inte lika smal precis, men ändå betydligt mer slim än de flesta välmående indiskor och så den lille allt annat än trinde Alfred........

Trots vissa ordinationer som man måste le åt så - Oj vad jag kommer att sakna denna vårdeffektivitet! 

(Precis nu kom Erik ner och såg så bekymrad ut och sa att han har ont i bröstkorgen och mellangärdet........Jag har klämt lite och det är muskulärt, för han ömmar när man trycker, men vad hade han gjort. "Inget". "Inga konstiga övningar i skolan?" "Nej"............Hmm. Så kom jag plötslig på att Erik berättade för mig i går kväll när han lagt sig att han precis hade gjort 50 armhävningar. Skulle tro att DET är orsaken till dagens onda:)

8 kommentarer:

  1. I Italien kan man få diverse krämpor om man går ut med blött hår bland knaster i nackkotorna. Å så räknas 37.8 som feber av vissa av mina italienska bekanta.

    SvaraRadera
  2. Karlavagnen - "Knaster i nackkotorna" Haha. 37,8 är väldans högt även för en indier. Då åker de direkt till läkaren!

    SvaraRadera
  3. Men dricka jolmigt ingefärsavkok, kvalmigt kokosnötsvatten och fesljummet vatten - DET blir man frisk av tydligen. Håller mig till malariamedicin :)

    SvaraRadera
  4. Kräkvarning på dessa brygder!!

    SvaraRadera
  5. skall nog prova något,, krya på er ,,Kram från en sjukling till en anann

    SvaraRadera
  6. Krya på dig Charlotte! Inte kul att vara däckad!

    SvaraRadera
  7. Har haft täta bihålor och hosta i fem veckor nu, kanske ska söka för det när jag kommer ner! Här hemma känns det inte som någon idé.
    Kram Anna

    SvaraRadera