onsdag 13 maj 2009

Skolrapport





Många har frågat hur det går för Nora och Erik i skolan, så här kommer en liten rapport.
Måndag morgon brukar inte vara en bra morgon, men resten av dagarna brukar det gå ganska lätt att komma upp och iväg. Erik tycker att onsdagar är en tråkig dag för då har han ingen sport. Det är Yoga på måndagar, fotboll på tisdagar (80 min) och torsdagar och simning på fredagar för Erik. Nora har simning på onsdagar och badminton på torsdagar och Yoga någon dag. Hade Erik fått välja hade han haft sport alla lektioner.
Läxorna är från tisdag till måndag och de får ett läxschema över vad som skall göras under veckan. Erik har ungefär samma rutin varje vecka; engelska arbetsblad, arbetsblad för det tema som de har - just nu transport - ordtest och matteläxa. Nora har haft mycket läxor i projektform, vilket är väldigt populärt här. Hon har gjort ett par powerpoint presentationer om bla. godis och njurar och forskat om Italien. Just nu jobbar de med miljöfrågor, så då skall man läsa tidningen och leta artiklar om miljö varje vecka och skriva en sammanfattning på det. Detta redovisas sedan muntligt för klassen och betygsätts i relevans, presentation mm. Full pott förra veckan till duktiga tjejen! Utöver detta skall man läsa 15 min om dagen och skriva upp i en logg, precis som hemma. Får erkänna att det blivit lite si och så med det. Båda barnen läser en del på svenska, så jag nöjer mig med det så länge. Det får ju finnas någon rimlighet med vad de klarar av efter en månad.

Det går bra med engelskan för båda. Erik har hittills inte pratat så mycket engelska när jag har varit med, förutom att beställa fanta odyl., men jag har ju hört hur han pratar med sina kompisar och de verkar förstå varandra bra. I går em när vi var och badade och träffade en amerikansk/fransk kvinna berättade Erik för henne att det finns tre barn från Frankrike i hans klass som bor på området och att de bodde nära henne. Det kändes som ett litet genombrott att de faktiskt hade en liten fungerande konversation och det lät jättebra.

Nora funderar på vilka ord som hon skall använda i olika sammanhang och vilka formuleringar som är mest rätt och att hon skall uttala orden rätt, speciellt när hon har redovisningar. Hon ställer ganska höga krav på sig själv, men jag försöker få henne att förstå att det inte är rimligt att hon skall klara alla uppgifter ännu på samma sätt som alla andra.

Jag var i skolan i går eftersom jag fick ett litet meddelande från Eriks fröken att han äter dåligt och hon ville att jag skulle vara med på en lunch. Observant! Det finns en hel del att välja på om man gillar indisk mat, men även ris, pasta, kyckling, grönsaker och bröd. Erik äter helst pasta men är lite rädd för grönsaksblandningarna. Tror att han överlever! Jag är mest intresserad av att de dricker vatten på dagarna. De har med sig en dryg liter var och den brukar vara slut.
Stannade en stund och tittade på fotbollsträningen. 80 min träning i 38+. Jag var helt vimmelkantig efter 40 min, så då gav jag upp och tog en sväng till Noras Art and craft i ett luftkonditionerat rum.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att få läsa att det går så bra för barnen! Och bättre och bättre blir det väl. Pratade just nu med Marcus. Vi skall hem till dom på söndag för att uppvakte Camilla. Kommer att kännas lika konstigt utan er som det var hos Erica den 3e maj.
    Ha det bra och kram till era alla

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad fint ni har det hemma. Ser kanonmysigt ut.
    Barnen är ju jätteduktiga och att spela fotboll i 38 gradig värme känns ju tufft. Men att ha mycket idrott på schemat sporrar nog bara all annan inlärning. Sportar mamman själv något? Stor kram och sköt om dej//Lena

    SvaraRadera