onsdag 13 oktober 2010

Creating leaders for tomorrow

Skolans slogan.

Jag vet inte om man gör det med orimliga krav?

Det var midterm exams hela förra veckan och nu börjar resultaten trilla in.

Nora fick kommentaren i rött ”You need to write faster to complete Your paper” på sitt English exam.

Hon hann inte alls sista sidan av provet och den gav hela 10 p (1/3 av alla p). När Nora berättade och sa "bli inte arg", tänkte jag Oj då, men när jag såg provet så var det just vad jag blev. Arg, men inte på Nora.

De fick en tät text på två sidor att läsa, en summering av boken ”Three Cups of Tea”,


och därefter skulle 5 analyserande frågor besvaras av typen:

” How is building schools in Pakistan similar to climbing mountain? What did Mortenson learn from his failed attempt to summit K2”?

“What aspects of Mortenson’s personality have made him able to succeed som well in his efforts in Pakistan?”

Därefter skulle hon skriva ett brev på 150-200 ord till en vän där hon rekommenderade boken och varför boken var så bra, eller så gick det bra att skriva en uppsats om en liknande situation man själv hade upplevt. Nora valde brevet.

Och så till sist frågan som förblev obesvarad på grund av tidsbrist:

Discuss the role of the Civil War in Little Woman. Who goes to the war, and who wants to? Why does Alcott (författaren) deliberately put such a big war so far in the background of her story?

Efter frågan kom en hel sida med tomma rader att fylla.

2 sidor läsning, 4 sidor att skriva på knappa 55 minuter.

Jag skrev en syrlig kommentar till Engelskaläraren i Noras diary att hon faktiskt måste betänka att alla inte har engelska som modersmål, att det kan ta lite längre tid att sätta sig in i en text på grund av det (vilket hon borde vara synnerligen bekant med på en internationell skola), och att det var en onödig kommentar att skriva som hon gjorde till Nora. Jag skrev dessutom att hela provet var en alldeles för stor uppgift i förhållande till tid.

Hur gick det då? Ja om man räknar bort de 10 poäng hon helt missade så gick det ganska bra på resterande del med ca 75% rätt. Det kanske läraren kunde ha noterat också.

7 kommentarer:

  1. Det var det VÄRSTA! 55 minuter bara. Helt jäkla f-ing otroligt. Vi har haft liknande situationer här och då har jag rutit (rytit?) till. De VET ju att de inte har engelska som modersmål. Grrrrrrrrr! Och HEJA Nora som var så duktig!! Hälsa henne det.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad duktig hon är, Nora!! Nu sitter jag här och blir upprörd och arg på hennes fröken!!Har du fått något svar från henne?
    Vi har också haft några saker som jag blivit upprörd över och de har faktiskt tagit till sig det jag har påpekat, men jag tror att det är lättare att få de att förstå i USA än i Indien (Enligt mina förutfattade meningar om Indien i alla fall ;)
    Tänk vad våra barn får vara med om mycket och se hur annorlunda allt kan vara. Jag tror att de blir starkare av det så länge man tydligt är på deras sida och de känner att det inte är ett misslyckande även om fröken har synpunkter!
    kram

    SvaraRadera
  3. Duktiga Nora!

    Kram Ylva

    SvaraRadera
  4. Jo du mamma, jag har fått svar som jag ska visa dig när jag kommer hem. Creating leaders of Tomorrow: del 2....

    (Mamma det är creating leaders OF tomorrow och inte for tomorrow!!)


    puss och tack allihop♥ :D

    SvaraRadera
  5. Jag läste för mycket länge sedan "Little Women" med stor behållning men kan inte komma ihåg att det nämndes något krig. Det var väl en bok i Jane Austen anda om en familj med många döttrar som skulle giftas bort, helst med en förmögen man. Kanske borde man läsa om boken. Jag tycker att Nora är duktig och det som ens farmor tycker, det är det som gäller.

    SvaraRadera
  6. Nora är glad 6 tacksam för allt ert stöd. Behövs uppmuntran ibland när det blir lite tufft.

    Fick svar från fröken. I stort sett gick svaret ut på att det kommer att bli värre så detta är ett sätt att förbereda dem på vad som komma skall. Hon menade texten hon skrev som en support och inte kritik. Inte lätt att förstå precis. Konstig support. Jag kommer inte längre med detta förstår jag, men det känns bra att ha sagt sin åsikt. Kram till er alla ♥

    SvaraRadera
  7. No pressure there then! Allvarligt talat är de inte lite vääääl ambitiösa på skolan? Jösses!

    SvaraRadera