tisdag 10 april 2012

4 skogsrapporter på rad!

Mamma kom liksom av sig med skogsrapporterna efter att hunden hade kastat sig över mig. Jag vill ju gärna att pappa skall veta vad jag gör och hur mycket jag lär mig i skogen så nu får mamma skriva det hon har missat. Hoppas ni andra också tycker om att läsa om vad jag håller på med. Ni som känner mig kan ju nästan se framför er hur jag ser ut där i skogen. 


Skogsrapport 4, Onsdag 14/3
'En strålande, men lite kall vårdag i skogen. Vi samlas och pratar om vädret och årstiden. Carl-Oskar (grodan om ni minns) tycker att det är kallt, men kommer ändå fram så att vi kan sjunga för honom. 
Karin hjälper alla barnen att hoppa över bäcken. Jag leker, klättrar på berget och hoppar. Jag leker med William i triangeln. Jag äter min smörgås och dricker dricka. Det är gott. Vi leker en stund till innan vi går tillbaka på stigen hem igen.'


Skogsrapport 5, Torsdag 22/3
'Härlig vårdag, blå himmel och strålande sol!
Vi är många barn idag; 15 st och 5 vuxna. Odens och Tuvas mamma är också med. Karin håller mig i handen, som hon brukar, när jag hoppar över bäcken. 
Jag leker och tittar runt i skogen, tittar till kojan och hittar några pinnar. 
På samlingen pratar de andra om siffrorna 1-6 och har en stor tärning. Jag, Kian och Sebastian leker istället, men jag får slå en gång med tärningen också. Det blir 3. Då skall alla springa till ett träd som har siffran 3.
Fikan är god och sedan en stunds lek till innan hemgång.'


Skogsrapport 6, Onsdag 28/3
'Inte en lika skön vårdag idag som igår. Då var det 18 grader! I dag är det mulet och blåser kallt. Karin T räknar alla barnen, vi är 13 st och 4 vuxna. Eriks mamma är också med.
Eva-Lena berättar om våren och vi sjunger flera vårsånger.
Hopp över bäcken och jag springer in i skogen. Nu ramlar jag inte lika ofta, för jag har lärt mig att lyfta på fötterna lite bättre. Jag leker med Sebbe och William. Vi klättrar lite över några trädstammar och kryper under en annan. Vi hittar många pinnar. Det är kul, men de vuxna säger hela tiden att det är farligt!
Eva-Lena har förberett ett sifferspår och vi letar upp siffrorna 1-10. Vid varje siffra skall vi göra något som står på ett kort, lika många gånger. Jag går med, men är inte så intresserad.
Vi ser en stor bajshög från en älg! William tror nog att det är chokladbollar, för han vill ta upp en, men det får han inte för Lotta. Konstigt!?
Vi gör vår matramsa och sedan rusar alla ner till sina ryggsäckar. Jag glömde min idag (Nä, inte JAG såklart utan MAMMA!), men jag har fått låna en utav Karin. Där i finns en smörgås, en halv banan och dricka. Tiden rusar iväg och vi avslutar och går 'hemåt' igen.


Matramsan 
- Jag vill ha mat, sa Tummetott
- Var ska vi ta't sa Slickepott
-Kom, så tittar vi i ryggsäckarna, sa Långeman
-Ja, va gott, sa Gullebrand
-Kom, så skyndar vi oss, sa Lilla Vickevire


Skogsrapport 7, Skärtorsdag 5/4
'Det blåser kallt idag och det var minusgrader i morse. Vi sjunger ändå lite vårsånger och ser att det finns knoppar på träden nu.
Någon har lagt en liten bro över bäcken, så nu är det bara att gå över. Jag kan till och med gå utan att Karin håller i mig.
Inne i skogen sätter/binder dagmammorna upp två rep mellan två träd. Där skall vi sedan försöka gå  och balansera och jag kan faktiskt en liten bit. Jag blir lite arg, när jag ramlar ner, men det är lite svårt när det gungar hela tiden.
Sedan ser vi vem som kan kasta en kotte längst och det blir Arvid. Jag kan bara kasta lite, men det gör inget.
Sedan säger Karin att en påsktupp har sprungit in i skogen och tappat en massa fjädrar. Vi hittar flera stycken - gula, rosa och gröna. Till slut finns det inga kvar, men där ligger ett påskägg. I ägget ligger det klistermärken (som sitter i min skogsbok nu:) Men kan verkligen tuppar lägga ägg!?
Vi springer ner till våra ryggsäckar och fikar, men jag äter inte hela smörgåsen. 
Helena läser om Barbapappa och sedan leker vi lite till innan hemgång. Nu är jag trött. Inte konstigt när jag varit sjuk'.


(Bilder från skogsutflykterna kommer framåt sommaren då vi får en CD med alla bilder på barnen i skogen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar