fredag 30 oktober 2009

En morgon på fruktmarknaden och i kött/fiskbutiken

Började dagen med fruktmarknaden. Där kan vara lite kladdigt att gå omkring och lukten när det är varmt är inte speciellt angenäm, men de har fin frukt och fina grönsaker. Mycket att välja på till små priser. Dagens köp; 4 apelsiner, 6 äpplen, 1 ananas, 2 honungsmeloner, 1 kg morötter, 1 kg potatis, 3 gurkor och en 6 kg pumpa för runt 70 kr. Snabbt och smidigt och idag utan flugor och lukt, då det för närvarande råder behaglig temperatur.

Däremot gick det inte särskilt smidigt i köttaffären. Köttfärskvarnen var inte ens ihopsatt idag 10.30 på förmiddagen och man höll som bäst på att väga in allt dagens kött som är till försäljning. Vid invägningen är det en salig röra bland kött och kyckling, men jag tror att de har full koll. De väger och skriver och väger och skriver och mitt i allt styckas och filéas stora köttstycken och (döda) kycklingar. Man vill helst inte se hur de gör rent bänkar och annat och då är det ändå en riktigt ren affär. Blundar!

Det gick inte bättre i fiskavdelningen där invägningen också var i full gång. Till slut fick jag dock beställt mina Seerfish filéer, ca 600 gr. Då kastade han upp en 6 kg fisk på vågen och tittade frågande på mig. Fick upprepa beställningen och då gick det bättre. Den jättestora fisken hamnade på en stor bit ren huggkubb (som tur var, för bänken under kubben var just avskrapad med en rostig skrapa som förvarades på golvet?!) och blev tillslut fileér åt mig efter sådär 30 minuters väntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar