torsdag 25 november 2010

Examshysteri

Jag läser Yahoo mail från upprörda föräldrar i skolan över kommande exams och jag blir också upprörd. Inte över skolan eller exams, utan över alla dessa människor som inte har annat för sig än att klaga. Undrar om man kan skriva ut sig ur den gruppen?

Jag har dödat flera diskussioner tidigare genom att skriva tvärt emot några gånger, men nu orkar jag inte det heller. Jag fattar knappt vad de skriver. Massor av ämnes förkortningar och studieplaner som avviker hit och dit.

Ja, det är många och långa exams. (Hur skall min 11 årige son kunna sitta still i 2 timmar?)
Har han aldrig flugit?

Ord som horrendous och extreme workload haglar. Och de föräldrarna har koll på allt. Skolan skickar ut massor av tidsplaner, instuderingsplaner, instuderingsfrågor och ändå så saknar alltid någon något litet som inte har täckts upp. Jag undrar om jag är en dålig förälder för jag har ingen koll. Nora har full koll. Jag vet inte allt de gör i skolan. Nora sköter sina läxor och sin läxplanering själv. Klart jag skall hjälpa till med att förhöra på kommande tisdagar och torsdagar när de har ledigt för examsstudier, men Nora dår stå för planen och det klarar hon utmärkt.

Jag minns väl en lunchträff med föräldrarna förra hösten då det klagades högljutt på att de hade för lite av allt; tex. science och historia och nu är det plötsligt för mycket.

Något ojade sig redan för kommande final exams i juni, fast då var det i alla fall någon vis person som sa att man kanske kan koncentrera sig på en sak i taget.

Precis.

3 kommentarer:

  1. Det är nog svenskt att vilja fostra självständiga barn, som tar hand om sin egen planering. Jag var på ett möte i sonens middle school för några veckor sen, där förklarade lärarna att det var viktigt att barnen gjorde sina egna läxor, föräldrarna skulle inte göra läxorna. För mig som svensk var det självklart, för amerikanerna, not so much... Intressant hur som helst.

    SvaraRadera
  2. Som vanligt hinner man mer om man klagar mindre på hur mycket man har att göra : D

    Nora kommer att klara sig bra i livet som har lärt sig att själv planera sitt arbete! Du kan vara stolt över henne!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Eastcoastmom - Intressant det där....Om de vuxna gör läxorna borde skolan kanske fundera över om läxorna möjligen är för svåra. Så är det här ibland, fast jag hjälper bara till en viss gräns. Huvudjobbet måste de göra själva. Ibland måste jag skriva till lärarna att det var för komplicerat. Hellre det än att göra läxan för dem så att det verkar som de fattat precis, men egentligen inte fattat nåt.

    Marianne - Du har så rätt i det!
    Tack för stödet. Ja, jag är stolt över henne. Hon är väldigt disciplinerad med skolan. Skönt att slippa tjata. Kram!

    SvaraRadera