söndag 5 december 2010

Välbesökt julmarknad

I går var OWC:s årliga julmarknad i Bangalore. Årets största välgörenhetstillställning. Jag har lite svårt tidsmässigt att egagera mig så mycket i OWCs välgörenhetsarbete, men en liten insats på julmarknaden hinns ju med.

Jag var satt att sälja biljetter värda 10 rs st till alla barnaktiviteter. Dessa aktiviteter kostade mellan 10-50 rs och vid varje station betalades med biljetter som man köpt vid biljettkassan.

Det hela blev smått hysteriskt. DET VAR MASSOR av barn och vuxna som skulle ha dessa biljetter och INGEN kunde konsten att stå i en kö. Vi blev flyttade strax innan julmarknaden öppnade, så något vettigt bord fanns inte. Vi fick sitta med böjda ryggar och hantera biljetter och pengar på en låda. Det kändes i ryggen på kvällen! Bredvid mig satt en kvinna som sålde 50 rs biljetter. Dessa var det nästan ingen som ville ha. Hon skötte istället mottagandet av "mina" pengar medan jag rev biljetter ur värdelösa biljetthäften. Alla biljetter satt fast i varandra och man var tvungen att lossa biljett för biljett så att man säkert inte tog dubbla. Kul när någon ville ha 50 biljetter. Kassan måste stämma efter varje skift och det var meningen att man skulle ha full koll på vilket häfte i ordningen som användes. Helst skulle det också bockas av på ett excelark. Sure. Efter nån timma ökade trycket ytterligare och vi fick välbehövlig hjälp med köuppsträckning och försäljning. Då försvann all kontroll på" mina" gula biljetthäften när vi fick sälja från flera håll. Så skulle det givetvis ha varit upplagt från början fast med varsin låda med häften.

När mina två timmar var slut fanns det inte en chans att gå. Fanns inte en sekund att förklara för näste man hur det skulle gå till. DESSUTOM skulle pengarna från mitt skift redovisas och jag ägnade en lång stund åt att reda ut alla biljetthäften som var slutsålda och som skulle redovisas tillsammans med pengarna. Det var 21 tomma häften och 21 000 rs att räkna ihop och lämna in. Jag fick ihop det till slut trots en ohygglig ljudnivå med skränig julmusik, tal på scenen, pianouppträdanden och ungar som gapade (vi satt mitt i barnavdelningen).

Det är givetvis väldigt roligt att julmarknaden är så uppskattad och välbesökt och de som organiserar gör ett otroligt jobb, men jag tror nog att vi hade behövt vara många fler volontärer. Pratade med en mamma till en tjej i Eriks klass. Hon sålde fotobiljetter till tomtefotograferingen och även där hade det varit kaotiskt. Åsa som sålde bakverk och vatten hade haft mer än fullt upp, då deras avdelning var enda stället där det såldes vatten på hela området.

Jag var ganska matt efteråt så det blev bara en kort sväng runt julmarkaden för mig. Nora hade hunnit med åtskilliga varv och var ganska trött på att jag blev så sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar