torsdag 26 januari 2012

En hårsmån från en frontalkrock

Jag må vara van vid bilar som kör mot färdriktningen, men det är i Indien och där körde inte jag och Santhosh hade alltid koll på läget, hur nära det än var. Det var mer regel än undantag att möta en bil i sin egen fil.

DET väntar man sig dock inte på Hisingen. I går var jag och min väninna Ulrika påväg på tjejmiddag och höll på att råka riktigt illa ut. Jag missade en liten avfart (Hisingen är krångligt!) och körde därför av vid Backaplan istället. Behövde då köra tillbaka en liten sväng för att komma rätt.

På raksträckan genom affärsområdet/industriområdet står en bil med stort släp stilla i motsatt färdriktning. Jag hade helt fritt på min sida och körde på framåt efter en annan bil. Plötsligt dyker det upp en bil från motsatt färdriktning och han bara kör och dessutom ganska fort, trots att han hade hindret på sin sida och jag håller på att passera.

Helt reflexmässigt svängde jag bilen kraftigt åt höger mot trottoaren, fick lite sladd i halkan och bara väntade på en smäll, som som tur var inte kom! Pust. Kändes som att han/hon passerade med ett pappersblads mellanrum.

Tänk om någon gått på trottoaren! Nu hindrade halkan mig från att åka upp där, men ändå....

Läskigt var det och vi var ganska skakis efteråt!



2 kommentarer:

  1. Jaa fy faraoooo... Du beskrev så bra så jag tyckte jag kunde följa med i händelserna... Skönt att ni klarade er oskadda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hu, vågar inte tänka på hur det kunde ha gått....

      Radera