onsdag 4 januari 2012

Inte kreditvärdig

Japp. Så är det när man bott utomlands och inte haft någon inkomst att deklarera. Det är ingen överraskning precis, utan väntat, men jag måste säga att den känslan inte är så trevlig:(

Det är tex. inte så trevligt att bli betraktad som om man nästan gjort något olagligt. Kändes sådär idag när jag pratade med en tråkig kille på Glocalnets kundtjänst om varför min bredbandsbeställnig inte gick igenom. Jag hade såklart mina misstankar, men det är ändå lagom kul när han krasst säger 'du passerar inte kreditkontrollen'. Jag upplyste honom att det berodde på utlandsboende (spelade såklart ingen roll men det kändes bättre för mig). Inga undantag kunde göras och ändå har vi varit långvariga, goda kunder där tidigare i flera år. Att jag sa att jag har en fast tjänst och kan bevisa både det och fast inkomst hjälpte inte heller. Någon annan kunde stå för abonnemanget. Det var enda lösningen, men det vill jag undvika.

Ringde nästa. Betydligt trevligare service på Bredbandsbolaget. Passerade inte kredit kontrollen där heller, men hon erbjöd genast en förskottsinbetalning (smart variant) som ett alternativ. Då betalar vi in en summa och sedan drar de månadsavgiften från den summan under ett år innan man börjar betala själv. Den varianten är ju betydligt bättre än att nån annan skall stå för abonnemanget.

Klart jag förstår företagen som inte vill råka ut för obetalda räkningar, men trevlig kan man ju vara i alla fall och kanske en smula flexibel.

Tänkte på en sak. Om man har dragit på sig betalningsanmärkningar så hänger de med, helt rimligt, under mycket lång tid (på det området är jag tacksam över att sakna egna erfarenheter, men jag har ju sett ett och annat avsnitt av lyxfällan;) Däremot har man uppenbarligen ingen som helst hjälp av att man tvärtom alltid skött sina betalningar utan anmärkning.

Nu skall jag för ordningens skull säga att det finns företag där vi har passerat; Canal Digital för TV (där de också hade föeskottsinbetalning som alternativ, men inte verkar behövas) och Telenor för mobilabonnemang.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar