torsdag 8 december 2011

Fem saker ni inte visste om mig

Jag har blivit utmanad av Anna of Sweden om att lista 5 saker som ni inte visste om mig. Vissa vet förstås delar av det, för så hemlig är jag ju inte, men here we GO!


  • Jag kom till världen med dubbel fotbjudning; precis som att åka rutschkana ut i världen. Min 'stora' tvillingsyster på 2,8 kg hade gjort förarbetet ☺
  • Jag har ljugit mig ur ett hotellrum. För många år sedan var jag i Stockholm på kurs och inbokad via jobbet på ett mycket litet hotell på Östermalm. I samma sekund som jag klev innanför hotelldörren (kändes som att gå in i en stor lägenhet/våning), fick jag en bordellkänsla.......Bakom receptionen satt en äldre man som inte såg så sympatisk ut......Jag fick mitt rum - den gamla sorten med handfat i rummet och - visade det sig - toalett i korridoren. Dörren kunde enbart låsas med ett vred inifrån och öppnas med nyckel utifrån! Här tänkte jag inte stanna nån lång stund. Telefonen var en svart bakelittelefon där man var tvungen att ringa ut via receptionen och begära en linje till Göteborg (början av 90-talet!). Jag ringde mamma (som då var inlagd på Sahlgrenska). Hon förstod min panik och höll med om att där kunde jag inte stanna. Hon ringde upp min kära kusin Marianne, som då bodde i Stockholm med sin familj, och bad dem åka och hämta mig. Efter tillräckligt många samtal in till mig på hotellet (via receptionen till bakelittelefonen) vågade jag mig ut till recetionen (med dunkande hjärta - kommer fortfarande ihåg hur rädd jag var för han kunde ju ha låst ytterdörren) för att säga att jag måste åka hem till Göteborg omedelbart då min mammas sjukdomstillstånd hade förvärrats mycket hastigt. Det var en otrolig lättnad när jag upphämtad satt i bilen påväg mot en trygg natt i Älvsjö istället. (Jag minns inte om jag fick betala för hotellrummet. Jag tror det var fakturerat till jobbet, men det struntade jag blankt i).
  • Jag (och min syster) hade en låtsaskompis när vi var små , fast för oss en mycket verklig sådan, som hette Maglin och hon bodde i vår lekstuga på sommaren. Maglin hade en dotter som hette Eva och som bodde på vinden i vårt hus. På vintern bodde Maglin också på vinden :)
  • Jag har fortfarande inte sett filmen "Slumdog millionaire" eller Taj Mahal  trots (eller är det kanske på grund av) nästan 3 år i Indien.
  • Jag har permanentat mitt hår endast en gång och fler blir det inte. Det blev ett rött burr av alltihop. Minns att det var ganska nygjort i samband med ovan nämnda hotellincident. Ingen lyckosam kombination precis......

5 kommentarer:

  1. Åh, vilken rolig läsning. Kul att du hängde på utmaningen.

    Det där med hotellet låter minst sagt konstigt. Nyckel på utsidan ... brrr.

    Fnissar åt permanenthistorien. Jag har också provat permanent (på 80-talet så klart) men det blev inte heller något lyckat resultat kan man säga.

    SvaraRadera
  2. Jahha! Här umgås man natt & dag i 1,5 år och sen kommer dessa överraskningar!!:) Jag ska nog ställa mååånga frågor i mååånga långa mail och SMS när du sitter där med regnet snett emot dig... Härligt att vi har så mycket kvar att tala om och berätta, trots pinsamt många långa samtal och sms om dagarna.. Tack till Anna som gjorde att vi fick veta allt detta. KRAAAAAM Maria

    SvaraRadera
  3. Anna - Mitt nöje:) När man börjar rota lite i minnet så finns det en del att damma av. Tänker fortfarande ibland att den hotellhistorien är riktigt bisarr och jag minns att jag tänkte "Det här händer inte mig just nu" när jag var mitt uppe i det. Kram & tack för utmaningen

    Kära Maria - Jag vill ha många och långa sms & mail från dig. Det är då regnet kommer att bytas till solsken:) Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk att Maglin kom med i bloggen! Inte visste jag att du kom ut med fötterna först! Hotellnatten i Stockholm har jag dock ett starkt minne av, gud vad rädd du var då! Kommer du ihåg min enda permanent, när jag blev så förnedrad på Panache? Förresten gjorde jag nog nån "hemanent" oxå! Kram Syrran

    SvaraRadera
  5. Syster! Jag övertalade säkert dig att göra grovjobbet så att jag kunde göra en glidarentre. Du har bara förträngt det....skämt åsido. Kul att du inte visste.
    Hur skulle jag kunna glömma mardrömmen på Panache. Minns däremot inte hemmaförsöket.
    Syns snart:) Kram

    SvaraRadera