torsdag 4 juni 2009

Engelskan tar plats!

Nu håller engelskan på att etablera sig i (under)medvetandet hos Nora. Jag hörde henne prata i går natt så jag gick in till henne. Hon pratade engelska i sömnen. Nora har pratat mycket i sömnen sedan vi kom hit, hjärnan går väl på högvarv, men det var första gången som jag hörde det på engelska och riktigt bra lät det dessutom.

Jag var på skolan en liten sväng i går för att prata med Eriks fröken, då de har föreslagit att flytta upp honom till grade 3 nästa termin så han får gå med sina jämnåriga. Åldersmässigt skulle han ju detta år egentligen ha gått i grade 2, men fick börja grade 1 eftersom vi kom sent i terminen och de ville utvärdera kunskapsnivån. De är ett år före här i årskurser eftersom de räknar det första året - motsvarande förskoleklass - som vi inte gör i Sverige. Erik är två år äldre än vissa barn i sin klass och dessutom är han ju fysiskt så mycket större, så de tror att det kan bli bra framförallt socialt, och vi tror att han behöver lite mer utmaningar i undervisningen. Eriks lärare tycker inte att det är några bekymmer alls när det gäller engelskan, då han ändå får extraundervisning i det, men de kommer att testa för att se att han klarar den matte de haft i grade 2. Det bör inte vara några bekymmer- "Jag kan göra hela 2:ans mattebok om de vill" säger Erik, som börjar bli lite trött på matteuppgifter där man skall färglägga 6 cirklar i blått och 4 i rött och sen kunna svara på hur många fler blå cirklar det är än röda. Enda kruxet skulle nog vara om han inte förstår tal instruktionen, men det påpekade jag för fröken.
Nora följer med sin klass upp till grade 5 (vad vi vet), så därmed fortsätter hon att vara ett år äldre än sina klasskamrater, vilket är helt OK för Nora. Det har varit många ganska komplicerade uppgifter för henne, inte minst i matte och alla projekt, så det känns inte rätt att forcera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar