lördag 11 februari 2012

Lilla pinnsoffan

Jag satt här hemma för några veckor sedan och pratade med min vän C om hur vi skall få till det bättre i köket när våra nya köksmöbler kommer. Bänken vi har som extra sittplats är en tråkig IKEA bokhylla som ligger ner på hjul och som vi har haft i massor av år. Den tenderar dessutom att fungera som en samlingsplats för en massa saker som inte skall vara där.

Jag sa att det är svårt att hitta en bra, snygg bänk.....och C berättade om någon bekant som hade en köpt en liten pinnsoffa för detta ändamål......'förresten, sa inte du någon gång att ni har en pinnsoffa på vinden?' sa C. Visst stämde det. Den jag och syster har växt upp med och där vi satt på 70-talet och åt vår middag:)

Tog ner den och kunde konstatera att den definitivt behövde några lager färg, men att den annars var i fint skick.

Funderade en mycket kort stund på om jag skulle ge mig på målningen själv, men konstaterade ganska snabbt när jag överlade med mig själv att det var inte att tänka på. Det fick bli inlämning och sprutlackering. Patrik hade dessutom en viktig poäng när han tänkte på att fabriksmålat säkert är mer slitstarkt än handmålat på en sittmöbel. Alfreds matstol åkte med i farten för att göra det hela mer enhetligt.

Nu är soffan tillbaka i 'sitt' gamla kök.

Dyna just nu är en fårfäll. Behövs i kylan. Brrrr.

6 kommentarer:

  1. Vad fin den blev! Den har nog inte varit med sedan köket byggdes ut i början av 80-talet. När det snygga furumöblemanget köptes! Kram syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Furu har regerat i det här köket alltför länge. Nu blir det bok & svart!

      Radera
  2. Wow! Vad roligt att den kom till användning igen. Vet du, jag har precis suttit och funderat på en kökssoffa av något slag. Skulle vara roligt att ha något "annorlunda" här. Men jag tror inte de går att få tag på. Och en sådan som ni har skulle jag gärna vilja få tag i. Kanske jag får lägga ut en Sökes annons på Craigs list här?

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Självklart. Vill du ha några bättre bilder kan jag maila dig. Kramen

    SvaraRadera
  4. Fint!! Ser ju att vi snart får komma på besök å spana in husets make over.. kram ylva

    SvaraRadera