söndag 30 januari 2011

Dubai dag 3 & 4

I Dubai finns en Metro som sammanbinder alla viktiga delar av stan. En liknande byggs i Bangalore, men det går betydligt långsammare än alla byggnationer i Dubai. Metron går på en bana en bra bit över vägbanan och ger därför bra utsikt över stan. Erik var sugen på att prova så vi köpte varsitt kort och tog dagens utflyktsetapper via Metron. Tågen är helautomatiska och därmed förarlösa och det gav en perfekt utsiktsplats längst fram i tåget för barnen.

Vi klev av vid stationen Mall of the Emirates, och gick ner mot havet till den stora segelbyggnaden Burj Al Arab. En promenad på ca 3 km skulle jag tro. Tur att det inte var så varmt (temperaturen höll sig alla dagar kring behagliga 25 grader C). Det gnälldes väl en aning, men till slut var vi framme bara för att konstatera att man inte kom närmre byggnaden än en vaktgrind på behörigt avstånd. Ville man in på hotellet var man antingen tvungen att bo där eller att ha bokat ett bord för att tex. dricka Afternoon Tea eller High Tea, något som efter vad vi hört, inte lämpar sig med barn i sällskap.

Det blev taxi tillbaka till stationen och efter en snabb lunch på Mall of the Emrates tog vi metron till stationen närmast Guld Souken. Där blev det återigen en liten taxifärd för att slippa en till lång promenad (man kan åka ganska långt för 20 kr)och hamna rätt. Vi traskade runt i Souken en stund. Faschinerande med alla dessa 100 tals små guldaffärer och det var nästan kunder i varenda en.

Det inhandlades några arabiska pärlskor "á la Sex and the City 2" i souken innan vi for därifrån.

På kvällen åt vi middag tillsamman med familjen F på deras "Tusen och en natt" hotell. Ett Disneyland för vuxna, som Maria sa. Inne på hotellområdet fanns små kanaler med båtar som körde runt en. Vi tog kanalbåt till restaurangen som låg alldeles på/vid stranden. Vi åt god middag, men frös lite då temperaturen sjönk på kvällen. De fick komma med både värmare och sjalar till våra frusna barn.

Alfred har sovit sig igenom alla kvällsmiddagar. Han har slocknat vid 19 som den uppfostrade bäbis han är;) Alltigenom har han varit en helnöjd bäbis, trots otaliga timmar i vagnen. Även de två stora har varit väldigt nöjda (ja,om man undantar Eriks omdöme om gårdagens nudelsoppa med kyckling, som Erik beställde till middag, och som han tyckte var alltför salt). Efter en stunds morrande över detta somnade han på sin stol efter att fått i sig lite av soppan. Vet inte om det var tröttheten efter 3 dagards traskande, eller saltet som var orsaken till tuppluren:)

Idag for vi hem igen till verkligheten. Det känns faktiskt lite som att vi har varit i en låtsasvärld några dagar.

Så snart jag hinner skall jag lägga upp ett album med bilder.

I morgon är det dags för nytt modelljobb för lille Alfred. Dennna gång som pojke och för BabyShop, Lifestyle.