onsdag 19 januari 2011

Myggnät

De flesta hus här har myggnät. Det har/hade inte vårt hus. I augusti tog vi tag i detta, då det kanske inte skulle vara så dumt att kunna öppna något fönster på natten och få in lite frisk luft. Vi kontaktade vår husägares agent eller Handyman som han kallas för och bad honom höra med ägaren om han kunde sätta in myggnät i huset. Efter diverse påminnelser så tyckte ägaren att det kanske kunde vara aktuellt och det skickades hit en firma för att mäta fönster och terrassdörrar och komma med ett förslag.

Sedan hände inget på ett långt tag. Jag påminde, och plötsligt, sent en kväll, kom samma firma tillbaka och tog om alla mått. Ägaren var dock tveksam och menade att dörrkarmar och fönsterkarmar nog inte var dimensionerade för tyngden av myggnät (1 dörr väger nog max 1 kg). Vi hittade en annan lösning i våra vänners hus och en lördag i slutet av oktober ville ägaren komma och ta sig en titt på den lösningen (som det till slut ändå inte blev).

Sen dröjde det väl en månad till och så i början av december kom plötsligt myggnätsfirman hit och satte upp ramar med myggnät framför 3 av våra terrassdörrar enligt våra önskemål. När jag frågade om myggnäten för fönstren så sa firman att nu ville ägaren komma tillbaka för att se hur det blev innan han gick vidare med fönsternät. Mannen från firman frågade vilken typ av fönstermyggnät jag ville ha; ram eller kardborrefästa, men jag poängterade då (jag tyckte i alla fall att jag var tydlig) att det får ägaren bestämma eftersom det är hans hus och han betalar.

Ingen kom. Veckan innan vi åkte hem vid jul så pratade jag med Handyman som sa att han skulle prata med ägaren............

Inga fönstermyggnät på plats när vi kom tillbaka så i söndags skickade jag ett sms till Handyman och frågade varför det dröjer. Då fick jag följande sms från ägaren:

"Door/Window mesh: I had placed the order based on the discussions we had. I was told by the vendor that Mrs Lena wanted to change the framed window mesh to velcro (kardborre) ones. I would not like to add the velcro ones to my house as they don't look good. If you wish you could get them fixed, however ask the installer that they can be easily removed without leaving permanent marks. regard R"

Man blir lite trött............och ARG. Jag avskyr när folk (och det händer jämt här) tolkar saker fel, förstår fel, inte bryr sig om att förstå rätt och att jag aldrig lär mig att dubbelkolla till förbannelse. Mannen från myggnätsfirman förstod väl inte tillräckligt med engelska för att fatta vad jag sa om att ägaren bestämmer typ av myggnät och det enda han fattade var väl ordet velcro och så bestämde han sig för att det var det jag hade sagt att jag ville ha.

Undrar varför ägaren ens trodde att jag hellre betalade själv i ett hus som hyrs?

Missförståndet är nu i alla fall utrett. Ägaren blev nöjd så nu väntar vi bara på firman som förmodligen skall komma och mäta om och kanske slutligen installera.

Vågar man hoppas på framåt sommaren?

2 kommentarer:

  1. Myggnät för fönster och altandörrar är ett MÅSTE här i USA också. Jag har faktiskt fått svärfar att installera ett myggfönster i ett av fönstren i sommarstugan i Sverige. Hoppas ni får era "screens" snart.

    Hälsningar från Connecticut

    SvaraRadera
  2. Eastcoastmom - Minns att vi hade myggnät hemma när jag var liten. Det var ganska smart. Nu får man nästan bett varje natt när fönstret står lite på glänt sommartid./Lena

    SvaraRadera