fredag 30 mars 2012

Påhittig liten son

Jag och Alfred var i källaren. Alfred smet upp och låste källardörren från hallsidan. Och jag var inlåst i källaren....

Alfred förstod nog vad som hänt för han försökte ihärdigt pricka rätt med att få tillbaka nyckeln i låset. Det gick inget vidare. Det kan han annars väldigt bra;)

Ut kom jag inte heller så lätt. Källardörren ut måste låsas upp från insidan med nyckel och den nyckeln låg dagen till ära inte där den skall, utan i ett par byxor som jag hade igår eftersom jag låste dörren från utsidan efter att ha burit upp massa skräp. Jag fick haka av ett källarfönster och hala mig ut. Väl vid ytterdörren kunde jag konstatera att även denna dörr var väl låst.....Sprang in till grannen och ringde efter pappa. Hans nyckel går dessvärre bara till vår källare, men då kom han i alla fall in i huset på ett vettigt sätt och efter lite trix så fix han upp den av Alfred låsta dörren med en en skruvmejsel (som jag turligt nog just lagt ner i källaren efter att ha haft ALLA skruvmejslar uppe).
Jag hade då tagit pappas bil för att hämta Noras nyckel, men det löste sig innan jag var tillbaka.

Nyckel i innerdörren till källaren sitter där just för att vi skall kunna låsa så att Alfred inte råkar öppna och trilla ner för trappan. Nu får vi nog tänka om.

2 kommentarer: