tisdag 8 september 2009

"Be polite to Your maid and give the driver a smile"


Nu verkar vänliga veckan vara i antågande och artikelns rubrik (som ovan) ger lite riktlinjer om hur man bör bete sig. Jag tror att jag har missuppfattat det hela för (såvida det inte finns någon väldigt bra anledning till motsatsen) så är jag alltid vänlig mot vår maid och chaufför.
Tyvärr är nog verkligheten sådan här i Indien att det förbjudna kastsystemet gör sig ständigt påmint och "tjänstefolk" behandlas ofta ganska bryskt av sina landsmän. De som jobbar åt västerlänningar är de lyckligt lottade.
Lite mer från tidningen:
I går invigdes nya Bangalore General Post office med 13 nya multifunktionsdiskar för alla ärenden. Man får till och med sitta i en stol med stoppad dyna när man väntar (de kommer att vara sunkiga om några dagar - min anmärkning). OCH inte minst kommer de anställda att tränas i kundrelationer!
58 ytterligare postkontor i staten Karnataka skall få samma ansiktslyftning, varav 17 i Bangalore. Något säger mig att vårt kassa postkontor inte kommer att ha något med hela den här make-overn att göra. Rubriken på denna artikel var "Snail mail faster than light". Verkar lovande med tanke på att jag postade ett rekommenderat paket till systern för 2½ vecka sedan och det har fortfarande inte kommit fram. Tror de skickade det med snigeln själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar