torsdag 10 september 2009

Insats på Indus

I går var jag i Eriks klass som volontär-förälder för en läsgrupp. Läsgrupperna skall hållas varje onsdag eftermiddag i höst. Barnen delas in i grupper om 5-6 barn (på nåt sätt lyckade jag inte få Erik i min grupp, men han verkade inte reagera på det) och varje grupp får en bok i taget som skall läsas och diskuteras. Min grupp fick en så-där-bra bok om en piratsäng där man på något sätt också lyckades få in ett mobbingtema.

Barnen skulle läsa ungefär en sida var och sedan så fick även "miss"=jag, läsa en sida. Det var lite olika fart på läsningen, men de var duktiga och gav inte upp. En kille sa till en liten tjej, som tillhörde de långsammare läsarna, "Could You read a bit faaaaster please" med en ganska tråkig ton (han var givetvis broder-duktig-snabbläsare-rätta alla-typen). Den lilla tjejen hade dock svar på tal "I know I am not a fast reader, but at least I´m trying the best I can!"

Det hela gick ändå över förväntan och jag körde ett litet "förhör" efter varje läsrunda, så att alla hade hängt med, vilket de flesta gjort. En av killarna kände nog mer för att leka och prova olika sittställningar på golvet och pysslade med en plastpistol (som han säkert inte fick ha med sig i skolan), men som tillslut hamnade i ryggsäcken när jag hade plockat fram "Annas dagisröst".

I morgon är det dags för "Parents Day Out" i skolan och något rykte säger att säckhoppning står på programmet - Not! Fick också ett lätt oroväckande sms från Eriks fröken i går kväll. Trodde det var felskickat(!) för det löd såhär "Hi do u know where we get pink, green hair colour as i got only gold n burgandy" Jag skickade tillbaka ett ? och så fick jag svar "for parents day out". (?????!!!). Hur skall detta sluta?

Glädjande kunde man dock i veckan läsa i "Educational World" att Indus ligger på 4:e plats i rankingen av Indiens mest respekterade internationella skolor och på 2:a plats när det gäller akademiskt rykte, så kanske får man i alla fall åka hem med hårfägen i behåll i morgon.

2 kommentarer:

  1. Det blir väl en upplevelse att som gravid hoppa runt i en säck med illgrönt har!!!!Nä, skämt asido hur gar det med magen?Livet i Indien later spännande. Här har vi precis kommit hem med Linnea fran tva dagars auktstation efter att hon trillade ner fran trampolinen i onsdags och kräkts och varit dalig. Men de körde hela programmet och hittade ingenting sa nu är vi hemma igen. Ha det sa bra hela familjen & njut av Maldiverna!!!

    SvaraRadera
  2. Det var fint att ha magen som ursäkt för att slippa hoppa. Skall strax lägga upp lite bilder på de tappra som gjorde en insats. Hårfärgen är intakt. (Stackars lilla Linnéa!)Kram Lena

    SvaraRadera