söndag 13 juni 2010

Hemma♥


På Landvetter mötte vi ett kylslaget och småregnigt Sverige, men med det fantastiska mottagnadet vi fick så blev vi varma ända in i ♥.

Erik, Pappa/Morfar, Syster/Moster Anna med kusinerna Ebba & Maja, Ylva med Amanda, Andréa, Sebbe & Fanny väntade på oss med jättefina skyltar, blommor och kramar. Då rann tårarna. Som vi hade längtat.

Tack♥

Så lite om resan:

Reskvällen började också med tårar - avskedstårar - då vi åt en sista gemensam middag i Indien tillsammans med våra vänner familjen Tullberg (och PA & Lillan som som tur är finns kvar till hösten).

Vi kommer att sakna er förfärligt mycket ☺☺☺☺☺

Vi hann däremot inte med några tårar när det var dags att säga hej då till Patrik på flygplatsen för det visade sig att det inte alls gick för sig att han följde med in på flygplatsterminalen. När vi fick det klart för oss stod vi redan vid terminalentrén och den sure vakten hade kollat våra pass & biljetter och viftade oss otåligt vidare. Att vi hade tre vagnar inkl. bäbis brydde han sig inte det minsta om och sa bara att vi fick leta upp en helper inne på terminalen. Vi klarade oss själva men det var tack vare Nora det som manövrerade två vagnar genom trådlabyrinten till incheckningen. Frågade om jag kunde få checka in i den betydligt kortare businesskön, utan labyrint, men inte då.

Måste bara skriva att utan Nora hade jag aldrig klarat den här resan. Hon var fantastisk på att bära/köra både bagage och Alfred♥

Sen nästa strul. Platserna på planet. Nora hade K (fönsterplats), jag hade H (gång). Mellan oss fanns säte J och framför J & K var Alfreds vagga. Jag satte mig givetvis i mitten på J eftersom vaggan var där och utgick från att ingen annan skulle komma till vår lilla rad, men si där hade jag fel. En rejält stor madam kom och visade sin biljett. Hon hade J och sa lite småsurt "Do you want that seat?" och pekade på J där jag satt. "Want? I have to have that seat!" Hon knödde ner sig på gångsätet och jag kunde se på henne att hon tyckte att det var världens nitlott att sitta på samma rad som oss med en bäbis. Så fel hon fick då. Hon som kunde sträcka ut benen och allt! Dessutom var Alfred hur lugn som helst och sov 7 av knappa 9 timmar. Han gnydde lite vid inflygningen till Frankfurt, men det var inte länge det. Damen på raden bakom sa när vi skulle kliva av att vi har en fantastisk bebis :)

De 4 timmarnas väntetid i Frankfurt tillbringades vid ett bord på MC Donalds, vars restaurang ligger högt och med utsikt över hela landningsbanan.

Lite struligt är det att resa med en bäbis när man skall igenom alla säkerhetskontroller då han skall i och ur bilstolen/bärselen samtidigt som laptops skall ur handbagaget och man halvt skall klä av sig själv. Två gånger öppnade de dessutom Noras handbagage och gick igenom allt. Man fick heller inte ha några handbagagevagnar vid den långa transfer som är mellan ankomst och avgångsterminal så det blev en hel del bärande.

Vid boarding till Göteborg tröttnade Alfred för första gången under resan och under den väldigt långa, varma och trånga bussturen ut på plattan var han inte nöjd (underdrift!). Inte skall ni tro heller att några rejäla män på businesstripp med ett litet lätt handbagage gav några hjälpande händer. Nejdå. Givetvis var det enbart damer som redan hade minst två egna bagage att bära som erbjöd sig att hjälpa oss att bära bilstolen som skulle lämnas vid flyget (givetvis var det en lång trappa ner från boarding till plattan). En man hade väldigt bråttom till boarding och rammade mig nästan med sin rullväska fast de hade sagt att familjer med barn skulle gå först. Detta tilltag fick i alla fall en ung tjej bakom oss att muttra argt åt honom. Jag orkade inte ens kommentera det, men man undrar vad som rör sig i huvudet på sådana människor.

Lite försenade kom vi iväg och även nu var Alfred hur lugn som helst, vilket man inte kan säga om den tänkta landningen. Plötsligt under inflygningen drar piloten på och vi stiger snabbt igen. Väldigt otrevligt. Vi fick veta att det var hinder på landningsbanan (älgar?) och därför fick det bli en abort landing. Nytt varv och den här gången gick det bättre men trevligt kändes det inte förrän hjulen tog mark.

Som grädde på moset visade det sig att Alfreds vagn blivit förstörd på planet. Helt skev. Som en krockad bil. Vad trött man blir. Patrik har pratat med Lufthansa och det verkar lösa sig, men hur svårt skall det vara att hantera ett specialbagage invirat i 8 meter bubbelplast. Tills vidare har vi som tur är fått låna en vagn av våra vänner.

Efter en stund hemma i huset tillsammans med "välkomstkommittén" serverades jättegod middag hemma hos morfar och Birgit och därefter en sväng till kära vännerna, familjen A. Så mysigt att sitta i köket där och dricka te och äta rabarberpaj och känna sig riktigt hemma.

Det är en speciell känsla att vara hemma. Lite overkligt och samtidigt känns det som att tiden stått lite stilla om man undantar alla barnens vänner som plötsligt är så mycket större :)

Alfred tycker nog att det mesta är konstigt. Massor av pussar & kramar från alla, för honom, nya männsikor och så alla kläder. Alfred har knappt haft strumpor eller tjock tröja på sig tidigare och plötsligt har han både och + mössa och byxor. Det var desssutom lite kallt i huset när vi kom (+18) och den lille blev faktiskt lite blå om läpparna :( Han somnade ganska snart efter hemkomst och sov sedan i 16 timmar nästan i sträck. Maten serverades i sömnen!

Det är härligt att vara hemma i huset och gosa med Astrid, att köra bil igen men allra bäst är förstås att träffa alla nära och kära igen ♥





"Är du helt säker på att jag skall sitta här utan bromsar?"

Fin utsikt från MC Donalds

12 kommentarer:

  1. Tur att jag har världens snällaste lillebror då, då VILL jag ju hjälpa till ♥
    Han är världens snällaste bebisgris! :)
    Vad jag och Alfred har matchade kläderna åxå!! :D /Nora

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken resa. Det är så himla bökigt att resa med småttingar, speciellt vid säkerhetskontrollerna kan jag tycka. Jag brukar vara helt genomblöt av svett innan jag kommit igenom allt :D Tur att du har en så duktig tjej som kan (och vill) hjälpa till! Jag brukar också ha bra hjälp av mina stora barn, en fördel när man får en liten "sladdis".
    Vädret här i Göteborg är ju verkligen inte kul just nu...Här i Hovås är det skolavslutning på tisdag, då hoppas vi på sol!!
    Härligt att få vara"hemma" igen och kul för alla att få träffa nytillskottet i familjen kan jag tänka mig! :)

    SvaraRadera
  3. Härligt att se att allt gått bra! Mu har vi också landat och sovit ikapp oss lite. Snart bär det av på födelsedagskalas!
    Kramar från mig och killarna i ett kylslaget Borås

    SvaraRadera
  4. Noris - ♥

    Malin - Jag VAR helt genomblöt av svett trots att det var lite kyligt på flygplatsen......
    Tycker ändå att gick väldigt bra. Alfred kunde ha vägrat sova och skrikit hela vägen så jag är nöjd :)

    Åsa - Tänkte på er i går vid 14 (hoppas ni hade en trevligare landning än vi hade). Hälsa syter & gratulera. Vi har påbörjat en liten hälsa-på-turné och idag står Farmor & Faster på tur och så skall Erik på laserdome kalas. Ikväll blir det efterlängtad kebabpizza.
    KRAMAR från en likaledes kylslaget Lindome där jag njuter av att inte svettas konstant och istället drar på mig varma tröjor.

    SvaraRadera
  5. Jag får båda tårar i ögonen och ler igenkännande. Å så blir jag heligt förbannad när jag läser hur folk inte hjälper. Jag brukar säga till barnfamiljer att de har rätt att boarda först när de nästan blir mosade av blå fido-väska brigaden. Skönt att ni är hemma igen! Njut!!!

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att ni har kommit fram . Duktigt av Nora, verkligen. Visst kan man bli sur på folk som inte bara har tappat förståndet då de inte ger en hjälpande hand utan de tycks ha tappat sina armar med!!!

    Njut av er vistelse nu.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag blir lite trött bara av att läsa om resan.
    Men skönt att ni är hemma nu och kan njuta.

    Vilka fina bilder på Nora och Alfred!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Härligt att ni är hemma! Och DUKTIGA NORA, världens bästa dotter (jag har ju ingen, så jag kan säga så)!

    Jag blir ofta så ARG på de där gubbarna. Faktum är att jag tycker att svenska män förmodligen är de drulligaste i världen. Turkiska män, egyptiska män, de hade ALDRIG drullat på en mamma med en liten baby och en massa bagage. De hade försökt hjälpa till. Endast svenska män kan ställa sig fem centimeter framför mig vid bagagebandet, inte en bit framför, utan precis framför, som om jag inte fanns! Och tycker att jag är gnällig när jag säger till! Grrrrrr, nu fick du igång mig.

    Härligt att ni är hemma, NJUT av vänner och familj, mat och väder!

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Karlavagnen - Visst blir man förbannad. Som om planet skulle lyfta innan alla var på plats! Det var nästan lite skadeglädje att Alfred skrek som en liten gris på bussen ut till planet och tröttade öronen på de ohjälpsamma affärsgubbarna.

    Taina - Så sant så det där med armarna:)Verkligen skönt att jag hade Nora till hjälp. Det är härligt att vara hemma. Stannar upp ibland här hemma och tittar ut och kan nästan inte fatta att jag ser det jag ser. Kram

    Anna - Tack! Insåg inte förrän jag såg bilderna hur matchade storasyster & lillebror var i ränder och färger :)

    Marianne - Vad gullig du är. Den partiska mamman håller såklart med :)
    Man kan verkligen inte annat än att bli upprörd. Undrar vad som rör sig i huvudena på dessa gubbar. Patrik är tack och lov inte alls den sorten utan brukar erbjuda sig att hjälpa. I Grekland hjälpte han en mamma med hennes barnvagn en hel sightseeingtur i trånga branta gränder och det var innan vi själva hade barn. Det är ju självklart.
    Kram från ett härligt kyligt Sverige.

    SvaraRadera
  10. I höstas när vi åkte till Frankrike så stog vi i boarding kön med bebis, två barn å handbagage. Då tränger sig ett äldre par sig fräckt in i kön en bit framför oss.

    Fredrik surnar till å upplyser dem om att kön faktiskt börjar där BAK å pekar mot köns slut som faktiskt var en bit efter oss.

    Mannen ser lite oförstående ut först, sedan kommer guldkommentarer. "ta det lungt, det finns plats så alla kommer med".

    Hur tänkte han då?

    SvaraRadera
  11. Härligt att ha er hemma! Nu när ni är hemma förstår jag inte hur vi klarat oss utan er hela året?!
    /C

    SvaraRadera
  12. Y - Han hade definitivt otur när han tänkte!

    C - Nej det förstår man inte. Klarat oss utan er! Hur har det gått till? Kram

    SvaraRadera