fredag 29 maj 2009

En (lite väl) orange sari

Jag undrar lite över om det finns en likhet mellan indiskor med Sari och Skottar med Kilt. Man är väl ingen riktig skotte om man har nåt under kilten och jag undrar om man är en riktig indiska om man har säkerhetsnålar i sarin? Nu är det inte så att jag har några ambitioner att bli en riktig indiska, så jag HAR säkerhetsnålar i sarin. Förutom själva tygstycket som skall viras och veckas enligt konstens alla regler, så skall man klämma sig in i en liten top, som sitter som ett klister och som man svettas kopiöst i. När jag kom till Matilda i morse för att prova så hade hon fått på sig topen bak och fram - verkligen inte lätt att se när den inte satt på vad som var fram och bak - med "brösten" på ryggen. Vi fick ett gott skratt i alla fall och topen hade betydligt bättre passform rättvänd.

Vi fick givetvis be Matildas maid om hjälp med att klä på oss och trippade sedan hem till oss för att hämta säkerhetsnålar för att "säkra upp". Många blickar på den korta vägen. Vår chaufför hade just kommit hem och han blev nog lite impad för han sa "You look very beautiful mam", två gånger. Vår maid blev överförjust och började genast ordna vecken och rätta till sarisarna, som hade hunnit trassla till sig lite på vägen. Hon har pratat om sarin hela dagen sedan. Jag köpte ett liknande Sarityg till henne som hon skall få i sommarpresent när vi åker hem. Tror hon kommer att gilla det. När hon såg korten på mig i sari, så ville hon gärna att jag skulle ta kort även på henne i hennes "städsari". Nu efter att jag har prövat kan jag ännu mindre förstå hur man faktiskt kan arbeta i detta tygstycke och samtidigt har det gått upp för mig varför de flesta indiskor rör sig i maklig takt.

Vår maid Annapoorna

2 kommentarer:

  1. Vilken fin färg pa sarin!!
    Den där indern verkade ju skum, men hur tycker ni inderna är överlag?Här i Interlaken väller inderna in för tillfället, har aldrig sett sa manga förr. Det är ju lite kul att studera de nu när man själv (med stor sannolikhet) skall aka till deras land!!
    En kram till er allihopa fran oss!

    Ulle m familjrn

    SvaraRadera