onsdag 20 maj 2009

Sari

Idag har jag och Matilda varit hemma hos Matildas chaufförs fru, som skall sy saris åt oss. Vi fick ett infall i fredags och köpte varsitt sari-tygstycke. Jag visade det för vår maid när jag kom hem och då sa hon - "You need top! - No top?". Jag försökte fråga om det inte duger med ett linne, men då såg hon förskräckt ut och sa "No, no!". Sedan sa hon att jag behöver underkjol också och visade att det inte är anständigt när sarin glider isär, så att man ser benen. Undrar vad hon tycker om att jag går i shorts här hemma dagarna i ända?
Var hittar man top och underkjol som passar? Det funderade vi på tills Johanna, en annan svensk tjej som just sytt upp en sari, sa att tyget som behövs till toppen är en del av sari-tyget, allt-i-ett, så vad vi behövde var en sömmerska. Passande att chaufförens fru syr just saris.
Idag var det mätdags. Av någon anledning mättes vi av en liten man i ett skrädderi och inte av chaufförsfrun. Tyget tog hon med sig och måtten lämnades kvar i skrädderiet. Hur det hela skall gå till har vi inte full koll på, men det skall vara klart nästa vecka. Underkjolar ordnar sömmerskan och sedan återstår det bara att lära sig klä sig i denna vackra kreation. Det kommer nog att krävas en del säkerhetsnålar för att hålla tyget på plats, fast det är fusk. Vår maid arbetar i sari. Det är en konst i sig.

Oliver håller koll på måtten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar