torsdag 4 februari 2010

Helt enligt förväntan...

...så gick det naturligtvis inte vägen på polisstationen. Strömavbrott och ickefungerande batteribackuper innebar att inga datorer fungerade och därför kunde man naturligvis inte alls ordna de papper som skulle skrivas för det skulle ta vääääldigt lång tid att skriva allt på maskin. Det var vi fyra + Lillan som var med oss i samma ärende.

"Come back tomorrow morning 10.30!"

Patrik förklarade vänligt men bestämt att han har ett jobb att sköta 35 km härifrån, och efter lite förhandlingar mellan agenten och polisen så skulle det gå bra att jag tog med Patriks pass och Residential Permit i original och komma tillbaka i morgon - nu plötsligt kl. 11. Barnen behövde inte heller komma. Nu hade han ju sett dem livs levande. Så plötsligt ändrade sig polisen och sa att vi skulle komma alla i morgon kväll istället, men då sa jag ifrån att det går inte alls för sig. Kan tänka mig trevligare sätt att tillbringa en fredagskväll på - fast det sa jag naturligtvis inte till polisen! OK då skulle det till slut gå bra att jag och Lillan kom i morgon förmiddag i alla fall, efter ytterligare lite förhandlingar mellan agent och polis..............Jag hade inte åkt tillbaka till det skumma skyffet utan sällskap kan jag säga.

Kan tänka mig en trevligare förmiddag också, men det är just inget att välja på.

Fortsättning följer.

6 kommentarer:

  1. Vilket strul! Jag bävar för vår ansökan om nytt visa här. Detta land kan också vara väldigt byråkratiskt. Ta bara när jag skulle förnya passet åt Minstingen och fick åka med henne till NY och sedan hämta det där också! De kunde absolut inte skicka det till någon myndighet i Hartford. Det tar 2,5 timme med tåg till NY. Enkel resa. Nu är svenska konsulatet i NY stängt och närmaste ligger i DC. Det tar 7 timmar med bil dit. Flyga? Ja, vem betalar det? Förhoppningsvis företaget...suck.

    Lycka till i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Y - Lillan är en annan svenska som bor här.

    Taina - Tråkigt med all denna byråkrati, men det är samtidigt lite tröstande att det inte bara är indier som strular. Tror just nu att det är ännu krångligare att vara amerikan och söka nytt visum här i Indien. Nya reglere efter förra årets terrorattacker.

    SvaraRadera
  3. Taina - När det gäller passet till kommande bebis måste vi flyga till konsulatet i Chennai för att få ett tillfälligt pass. Det tar dryga 10 timmar att köra och det tror jag inte vi vill utsätta oss för. Två dagar tror jag att det tar att fixa provisoriskt pass där. Det "riktiga" passet får fixas i Sverige i sommar.

    SvaraRadera
  4. Lycka till i dag! Hoppas allt går vägen så ni slipper ytterliggare ett besök hos polisen. Skönt att Lillan är med dig.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  5. Ååå, ett tag trodde jag nästan att ni fått er femte familjemedlem ;-)

    Kramar
    Y

    SvaraRadera