fredag 19 februari 2010

Morgondramatik

I dag var det dags för simtävling för Erik igen. Deltagande barn skulle hämtas upp på olika uppsamlingsplatser enligt en lista som skickades från skolan. "Please confirm Pick Up and Drop Point".

xxxxxxxxxxxx xx.xx
Palm Meadows 07.55
xxxxxxxxxxxx xx.xx

Jag följde Erik till huvudskolbusshållplatsen vid klubbhuset i hyfsat god tid. Inga barn där och Erik sa genast att det måste vara nåt fel. Ingen av de andra deltagarna var där. Han ville absolut att vi skulle ta oss till hållplatsen vid affären istället som ligger ganska nära huvudgaten till området (vilket med facit i hand hade varit mycket mer rätt - men helt ologiskt för mig) men jag sa att det gör vi inte. Om det står upphämtning Palm Meadows 07.55, så utgick jag från att man hämtar barnen där de alltid hämtas.

Erik sa hela tiden JAG SKA PÅ TÄVLINGEN - de får vända om de missat mig!! Plötsligt dyker simtränaren upp på motorcykel! - Erik blev jätteglad! Bussen väntade vid main gate. HUR skall man veta det när barnen aldrig hoppar av eller på där annars och inget meddelande om det på lappen heller?? Erik fick i alla fall åka bak på motorcykeln till bussen, så han kom med i alla fall.

Osmart nog hade jag inte tagit med min mobil till hållplatsen eftersom jag bar på en massa saker åt Erik som åkte spark. Patrik hade ringt 4 gånger när jag kom hem eftersom simtränaren ringt honom och undrat var vi var. Turligt nog kunde ju Patrik meddela honom att han trodde att vi väntade vid klubbhuset. Det var tydligen en inhyrd buss och den fick inte åka in på området. Vilken röra!

Ständigt skall man behöva reta upp sig på dessa brister i information. Mycket tas tydligen för givet att man skall veta sedan tidigare.

2 kommentarer:

  1. Men det var ju tur att simläraren brydde sig om att leta i alla fall! Sånt där som att inhyrda bussar inte får åka in (och en massa annat) är typiskt sånt som är så himla självklart för dem som alltid lever med det.

    Kommer aldrig att glömma vårt första bankomatkort i Turkiet. När Klas hämtade ut det gick de och testade på bankomaten på banken. Det funkade. Nästa gång vi skulle hämta ut pengar funkade det inte. Klas gick till banken och de testade. Det funkade. Nästa gång vi skulle hämta ut pengar - funkade så klart inte. Efter mycket om och men visade det sig att man var tvungen att gå till den egna bankkedjans bankomater SÅ KLART eftersom turkiska banker inte samarbetar om bankomaterna. Så om man har Akbank kan man inte gå till Garanti Banks bankomater, etc. Sånt där som var så självklart för dem att man inte behövde påpeka det men som för en svensk var en nyhet.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Marianne - Det är väl det som är knepet med att leva i udda länder - att lära sig de oskrivna reglerna. Det blir lite smidigare då. Nu vet vi ju tills nästa gång. Kram

    SvaraRadera