tisdag 11 augusti 2009

Halsfluss?

Stackars Erik har jätteont och är svullen i halsen och kan knappt svälja, men dock inga vita prickar i sikte.

Givetvis blev det ingen skolgång idag så vi har varit hemma och dagen har varit jättelåååång och repris på det blir det även i morgon.

När får Erik då komma tillbaka till skolan? När vi tycker att han är frisk? Nej så enkelt är det inte! Vi föräldrar är ombedda att vara extra observanta på barnens hälsa och skall kunna avgöra om de är sjuka i något av de symtom som har med svininfluensan att göra (som ex. halsont) och därmed hålla barnet hemma. Detta "föräldraförtroende" gäller dock inte när det handlar om att bedöma när barnet är fritt från symtom och mår bra. Då måste man ha en "fitnessreport" från en läkare och VAR skall man ordna det? Om alla skulle ha fitnessreport efter en förkylning, så kommer det indiska hälsosystemet att kollapsa.

Har skrivit ett mail till rektorn för lågstadiet i dag om det här och fick snabbt svar att hon har vidarebef. mina synpunkter till rektorn för hela skolan och den medicinska avdelningen så vi får se vad som händer men jag räknar inte med att det blir en enkel lösning.

Det är inte heller säkert att det blir en så enkel sväng till RXDS (dygnetruntöppen närakut) ikväll för ett streptockocktest eftersom ALL fokus i det här landet nu ligger på svininfluensan, så nu kan ingen längre ha någon annan åkomma än den och då är det bara på särskilda kliniker man kan söka.......... Fortsättning följer.

3 kommentarer:

  1. Stackars Erik, hoppas det löser sig och ni får konstaterat halsfluss och får penicillin. Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej på er!
    Vad synd om tredjeklassaren! Hoppas ni andra mår bra. Härligt att du bloggar igen så jag har nåt att göra när jag börjar jobba igen!!!
    Kram Lena:)

    SvaraRadera
  3. Hej på Er! Skönt att höra att ni ar på plats igen. Jag drömde om Erik inatt, att jag passade honom - sen läser jag på Noras blogg att ni ska bli 5 st. Stämmer detta - och i så fall STORT GRATTIS. Har faktiskt tänkt att ni kanske skaffar en till. Kram Annika=)

    SvaraRadera