torsdag 27 augusti 2009

Välutrustad

Idag har jag iklädd munskydd - av den bättre sorten för 300!!!Rs - och utrustad med sockar i väskan besökt Manipal, ett av stans stora sjukhus, för ett samtal med en läkare. Trodde väl aldrig att jag skulle drabbas så pass av hysterin att jag skulle sätta på mig ett munskydd, men så långt har det faktiskt gått. Det hade inte på något sätt varit lockande att traska igenom den stora entrén fullpackad med allehanda diagnoser och in i en hiss tillsammans med 10 andra utan munskyddet.
Sockarna då? Jo, när jag för drygt tre månader sedan skulle besöka en dialysklinik på ett sjukhus så tvingades jag ta av skorna och gå in barfota. Ruggigt, eftersom jag vet vad som kan finnas sådana golv. Som tur var uppmärksammade en sköterska den gången min plågade min och jag fick låna ett par platsttofflor. Inte heller det kändes helt bekvämt, men jag konstaterade snabbt att jag hade hel hud under fötterna och att det inte precis fanns nåt bättre alternativ. Alltså, med detta i färskt minne tänkte jag inte låta det hända igen, därav sockarna - och dessutom i dubbla lager som kom väl till pass, eftersom skorna givetvis skulle av även här.

Jag har inte blivit helt galen, men om det är nåt man har mycket att lära här så är det sjukhushygien och hygien i allmänhet. (Maj-Britt - behöver du ett jobb?)

När Erik var på RxDx kliniken med sin halsfluss, så sköljde doktorn snabbt av en muntermometer under en kran och stoppade den sedan rakt i Eriks mun.
En lab sköterska som skulle ta prover på mig kom direkt från lab till provtagningsrummet med samma handskar jag sett att hon hade på sig när hon analyserade en massa andra blodprover. När hon inte gjorde någon ansats till att ta av sig handskarna, så frågade jag om hon allvarligt menade att hon skulle använda dem när hon tog prov på mig. "Jaa, jag byter bara någon gång per dag. Vi kan inte hålla på att byta handskar mellan varje moment"??!! Herregud. Varpå hon ställde sig och tvättade händerna noga och länge med tvål och vatten med handskar på. Jag insåg att jag inte skulle komma längre med henne, men hon hade definitivt inte tvättat sig heller om jag inte sagt något. Jag kan säga att jag var väldigt noga med att kolla var hon satte sina tassar när hon kopplade nålen till sprutan, så att händerna inte var i närheten av spetsen som skulle in i mitt kärl. Här har de inte vacutainersystem, utan drar upp i spruta och sprutar sedan ner blodet i röret manuellt. Stor risk för kladd mao.
Tror att vi kommer hem ganska härdade efter Indien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar