lördag 26 februari 2011

Fortsätter i samma anda

Igår kom en trupp elektriker, givetvis efter påminnelse, och bytte ytterligare 6 taklampor som sitter på hög höjd. Själva chefselekrikern ("min kompis") var på plats och övervakade så att jag blev nöjd, eller??.... Han påpekade stolt att han hade skickat sin längsta elektriker för att det skulle gå att nå från stegen:) Badrumsfläkten, strömbrytarna, och några uttag fixades till. När de skulle gå fick jag i vanlig ordning själv bestämma vad jag tyckte att jobbet var värt (förutom strömbrytarna som hade fast pris). De fick motsvarande 40 kr för jobbet, vilket är rena fickpengar för dem, eller typ dricks (och säkert alldeles för mycket). De är anställda och avlönade av området.
När inte chefen är med så ber de en bara att skriva på en lapp och väntar sig aldrig några pengar, men jag har en känsla av att han är med just för att ordna lite extrapengar och kanske inte alls för att ha någon kvalitetskontroll av utfört arbete.....

Inspirerad av flytet ringde jag i går eftermiddag till gasfirman och undrade var de blev av. Fattade inte mycket av det hans svarade, men han lovade i alla fall att de skulle komma under gårdagen. De kom idag. De fixade problemet men meddelade via vår maid att gasspisen är i akut behov av service. Jag fick iväg ett meddelande till husägarens Handyman och till min stora förvåning dök spisservcemännen upp här efter ett par timmar. Även de konstaterade att spisen var i urselt skick och meddelade att full service, inklusive delar, (skall göras i morgon) kommer att kosta rs ca. 750, en dryg hundralapp. Han såg lite bekymrat på mig och sa att det innebär att jag inte kan använda spisen under 2 timmar i morgon och att vi får gå outside och äta om vi behöver. Inga problem. Jag tror att det måste stå nåt alltid och koka på indiska spisar eftersom han var så bekymrad över detta kokbortfall.

En gasflaska har också blivit bytt idag, så just nu är detta ett hus med mycket få problem. Elektrikern sa dock att jag snart kommer att få problem igen. Han rynkade på näsan åt de glödlampor som chauffören kommit hem med och sa att jag absolut måste köpa OSRAM eller PHILIPS nästa gång.

Eftersom jag har Anthu här hemma, så kan jag lämna huset även om jag väntar leveranser av nåt eller besök. Medan gasen fixades här hemma satt Alfred och jag på supergulliga Maggans terrass och åt en helt underbar semla som hon hade bakat idag.

Lite matinköp & inköp av benskydd och fotbollsstrumpor har jag också hunnit med (Erik har börjat fotbollsträning på lördagar).

I kväll har vi haft besök av en tidigare kollega till Patrik.

2 kommentarer:

  1. Oj, det låter ju som om du nu har lärt dig hur de indiska slipstenarna skall dras! :D Ha det gött!! kram y

    SvaraRadera
  2. Ylva - Oh JA. Nu har jag ju dessutom flyt!Kram L

    SvaraRadera