tisdag 9 augusti 2011

38:or och 36:or, eller? tvärtom? eller bara 38:or?

Skolstart i går med det sedvanliga köandet efter skolkläder och böcker. Rätt så rörigt i vanlig ordning. Allt praktisk skulle egentligen ha ordnats i fredags, då det är registrering och bok- och klädhämtning, men vis av erfarenheten så är det ett ännu värre projekt med fler köer, så det har vi bara gjort en gång och sedan lärt oss av det. Dessutom vill man ju inte offra flera dagar i Sverige och komma tidigare för det.

Man fyller i registreringspapper som skall skrivas på av Account manager om att man har betalt skolavgiften innan man får hämta ut något alls. Det fixade vi (Åsa & jag) först. Vi sa i alla fall att det var betalt fast vi inte vet säkert.....det sköts av Volvo.

Utrustade med signaturer köade vi till kläderna. Jag tänkte att formal uniforms kanske var klara eftersom skräddaren mätte båda barnen sista dagen i skolan i Eriks klassrum när jag var med, men nej då. De hade inte mätt någon innan skolan slutade!? Det vet jag ju att de hade, men efter några tafatta försök att protestera så gav jag upp. Det behövdes nya mått, som de lovade att gå till klassrummet och ta. Åsa var ganska säker på att det inte kommer att hända (och sannolikt hade hon helt rätt), så vi fick jaga tag på barnen och få dem mätta på plats.

Inga uniformsskor fanns att hämta, så det blir en ny vända för barnen på onsdag. Viss ransonering även i klädtilldelningen av sports uniform och jag fick inte riktigt de storlekar jag trodde att jag skulle ha. Barnen & jag var (i alla fall enligt min mening) överens om att vi skulle ha storlek 38 till båda, fast Nora hävdar att hon hela tiden sagt 36.......Hur som helst fick jag 36 till Erik på shorts så de kan byta.
Dessutom lämnades denna jättehög med skrivböcker ut åt Nora med det lilla Tom&Jerry pennfodralet. Det brukar vara princessor eller bilar eller någon seriefigur till alla oavsett ålder:)

Nöjda (och klara trodde vi) lämnade vi in våra registreringspapper till administration enligt anvisning.

När Nora kommer hem så undrar hon var alla läroböcker är?? Det sa ingen något om. Då undrar hon var registreringspappret är för det behöver hon för att få ut sina böcker.........Pust. Hon får fixa det själv idag på administration.

Lättare med Erik. Allt levereras i klassrummet.

Nora var superglad över att komma i samma klass som två av sina bästa vänner. Erik var väl inte helnöjd, men han är väldans anpassningsbar så det skall nog gå bra. Det är ju faktiskt inte så lång tid kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar