onsdag 31 augusti 2011

Den svåra svingen

En golfsving. Hur kan något som ser så lätt och smidigt ut hos andra vara så svårt och stelt hos mig? Så mycket att tänka på (eller det är väl tricket - att inte tänka); axelbrett avstånd mellan benen, lätt framåtlutad med rak rygg, rätt grepp om klubban, armarnas positioner och rörelse, höjden, titta på bollen hela tiden, slå med bra kraft, följa med slaget igenom....och inte minst rotera ryggen bakåt i svingen utan att röra höften! Jag såg en instruktionsfilm och den PROn föreslog en övning där man stod på knä och vred ryggen bakåt 90 grader.

Hur då?? När jag testade i går morse kunde jag nog max vrida 25 grader och sen tog det stopp!! Hur stel som helst!

Idag är barnen lediga och Erik vill åka och slå golfbollar. Min kropp vill inte det, men jag behöver träna så det får bli så. Jag förklarade rotationsövningen från filmen för Erik och utan svårighet roterade han bålen bakåt. Och det gjorde Alfred också. Hur lätt som helst. Alfred skall alltid härma rörelser vi gör och när Erik övar sving med armarna utan klubba så gör Alfred det också - håller ihop armarna och svänger dem från sida till sida. Hur lealöst och ostelt som helst.

Det är nog så. Man skulle börjat vid 1½ och inte vid 40!

Gick en runda med Åsa & Maria igår och vi kunde fått en bättre start än att bli hetsade av de 8 indier som kom efter oss till första utslag och började gapa om att de ville gå om oss - innan de ens börjat. De stod och övade puttar när vi gick förbi dem mot första utslag och gjorde ingen ansats till att röra på sig. Precis när den siste av oss skulle slå ut kom de och man såg en oro i ledet över att ha "långsamma damer" före sig. Efter några av våra första slag skickades det ut en man på mc för att tala om för oss att de ville gå före. Vi sa att vi släpper igenom dem när de kommer ikapp. Stress och ilska är inga bra förutsättningar för en nybörjare som jag. Tog några hål innan jag kom i balans. De kom aldrig i kapp. Efter hål 2 såg vi knappt en skymt av dem.

Två av våra vänner (duktiga golfdamer) råkade ut för samma sak förra veckan när de skulle slå ut från hål 10 och kom direkt från hål 9 - då man dessutom har företräde. Då kom den förste i en rad indiska män släntrande från fiket med en kaffe i handen och tyckte att de herrarna skulle gå före. Damerna förklarade läget; att de hade företräde och att de var snabba. Då sa mannen "Det avgör JAG, ni får två hål på er!" Rutinerade M & B kunde förvandla sin ilska till bra golf och gick en rekordsnabb runda och av de indiska uppblåsta herrarna syntes efter detta inte en skymt.

2 kommentarer:

  1. Hahahahaha! Du får nog träna lite yoga för att få upp smidigheten. Golf är inte min grej heller och jag blir också superstressad över dessa som tror sig komma ikapp och skickar ut folk i golfbilar för att tala om att man ska snabba på. De få gånger jag har spelat har jag sprungit mellan hålen...springgolf typ.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Taina - Springgolf - Ja det gör Maria. Hon springer till sin boll på fairway och runt Green:)Effektivt. Detta brukar roa våra Caddies (här får man inte gå ut utan Caddie, men det kostar ca 40 kr/runda för en Caddie och jag som inte har vagn låter hellre någon annan bära!) Kram

    SvaraRadera