fredag 11 december 2009

Ljud som jag är TRÖTT på

  • Den trehjuliga mjölkbilen med sitt trasiga avgassystem, som är i så dåligt skick att den knappt kommer över farthindret utanför vårt hus VÄLDIGT TIDIGT PÅ MORGONEN, och gasar på extra för den kraftansträngningen.

  • Bönekallelsen från minareten (där de måste ha installerat nya megafoner) vid 04.30 VARJE NATT.

  • Dörrklockans ding-ding-dong höga signal. En MYCKET FÖR TIDIG chaufför (ej vår egen) ringde på i morse 06.10. Det kan väl aldrig vara någon som sover i ett helt släckt hus (inte jag då, men resten av familjen)?

  • Folk som går förbi huset vid 06 på morgonen och spelat indisk musik på HÖGSTA VOLYM på sina mobiltelefoner.

........fast då har ju jag redan blivit väckt av minareten, mjölkbilen och dörrklockan och när man ändå är vaken kan man ju åka och handla julklappar i galleriorna där de spelar GALET HÖG indisk musik.

3 kommentarer:

  1. Lugna ner dig, kära sonhustru! Detta är sådant som du kommer att sakna när ni väl är hemma igen!
    Kram från Ulla

    SvaraRadera
  2. Och tänk att alla de ljuden låter alldeles exotiska och spännande i mina öron. Ja, inte för att jag hör dem på riktigt alltså men som du beskriver dem. ;)

    SvaraRadera
  3. Hehe, ja här hör vi alla böneutropare i hela Kairo, känns det som när vinden ligger på. Det är ett riktigt babbelarium kan jag tala om. Men jag har lärt mig sova igenom det för det mesta. Och här är det mörkt lite längre nu på vintern, så här sätter de inte igång förrän vid 05 : )

    Å vad jag saknar "min" böneutropare i Istanbul. Han sjöng så infernaliskt vackert, det var så man nästan lyfte när man satt på balkongen en ljum sommarkväll och han började sjunga.

    Kram!

    SvaraRadera