torsdag 10 december 2009

Vattenläcka

Jag undrar vad det är som gör att allt går sönder så lätt här. I går när jag hade varit och bakat pepparkakshusdelar i ett par timmar och kom hem sa maiden att vattnet forsade i duschen sedan någon timma och gick inte att stänga av (maiden tar varmt vatten i duschen till golvtvätt). Jag ringde underhållningsavdelningen på området som skulle skicka rörmockare 30 min senare.

Rörmannen kom 4 timmar senare och under dessa timmar rann vattnet konstant som om någon duschade. Ringde givetvis och undrade några gånger var han höll hus, men det fick jag inget bra svar på "he's coming soon mam". Får räkna med en intressant vattenräkning denna månad. Den lille mannen lyckades stänga av vattnet till det berörda badrummet, plocka isär blandaren och hittade en trasig bit. Idag fick vår chaufför uppdraget att finna en ny reservdel. Han ringde efter några timmar och sa förskräckt att den lilla plastplattan kostade 589 rs (ca 85 kr) Skulle han verkligen köpa den? Japp. Inget val om våra julgäster skall kunna hålla sig rena.

När jag, ganska utmattad, kom hem idag på eftermiddagen var det hela fixat. Fridens.
Jag och Åsa hade varit och hämtat upp Erik och Jacob efter en teaterföreställning i stan. Vi var anvisade att vara på plats för upphämtning kl 12 och svenskar som vi är var vi i god tid. Föga förvånande hade föreställningen inte startat i tid och vi kom i paus och fick vänta i över 1½ timma på killarna. Då var blodsockret i botten, så det blev snabbt iväg för lunch och matinköp. I vanlig ordning tar allt sån tid och vi var sent hemma. Nu några minuters vila innan Matildas pepparkashus skall fogas ihop med limpistol.

5 kommentarer:

  1. En och en halv timme!? Det är ju värre än portugiserna, som jag har erfarenhet av! :)

    SvaraRadera
  2. Anna - Det var väl egentligen helt enligt vad man kunde förvänta sig, men man vågar ju inte precis chansa på att vara sen när det är barn som skall hämtas upp på "främmande" mark.☺

    SvaraRadera
  3. Huga - ingen sed du tar med hem sedan hoppas jag ;-)

    Kram Y

    SvaraRadera
  4. Ja inte är det lätt att hålla tiderna : D

    Jag har också problem med vattnet, det är väl det enda som är sämre här i nya lägenheten. Vattnet är inte riktigt pålitligt, plötsligt finns det inget vatten. Som i morse precis när jag skulle duscha ... Vi får skaffa någon dunk att ha vatten i så att man åtminstone kan tvätta sig.

    SvaraRadera
  5. Ylva - Man vet aldrig. Kanske har jag blivit indier om ett par år :)

    Marianne - Här är det oftast elen som strular och slås av och på och vi har lyckligtvis haft ganska sparsamt med vattenproblem hittills. Sist det hände var Allahelgonahelgen (då det firades Halloween här) och man var tvungen att stänga av vattnet på området under flera timmar pga en läcka. Då var vi bortbjudna till vänner med många gäster. Lite bekymmer med toalettsituationen blev det och vi fick nyttja ospolade toaletter under kvällen. Inte så kul för dem att dagen efter gå runt och spola......

    SvaraRadera