tisdag 12 januari 2010

Telefonsamtal till lab

" Hello, my name is Lena. I need to know if my son's testreport is ready before I see the doctor again"
" Can I have your labnumber. 3 digit"
" I don't have a 3 digit number, just a reciept number"
" There is a labnumber on the reciept, can You give it to me"

Efter en stunds letande fann jag ett 5 siffrigt nummer efter ordet LAB som jag gav honom.

"One moment"
"That's not the correct number" "Can You give me the 3 digit number"
"But I DON'T HAVE the 3 digit lab number"
"When did You leave the sample, today?"
"No, Yesterday evening, but I paid for it in the morning"
"OK, wait"

Så var han borta en stund och bläddrade.

"Did You pay in the evening?"
"NO!" "In the morning!"
"I need the 3 digit lab number"
"BUT I DON'T HAVE IT!!"
"Can I have the patients name?"
" E R I K W O O D R O W"
"It´s not ready yet"

Plötsligt tycktes han hitta rätt direkt?! Varför började vi inte där? Kvittot har ett patientnummer, ett kvittonummer, ett uppenbart obrukligt LAB nummer och så har provet ett annat LAB nummer. Varför måste allt vara så komplicerat??

Jag avslutade med att fråga

"Can I have the 3 digit number?"

för att slippa samma visa igen om ett par timmar.

6 kommentarer:

  1. ... fast kan det vara någon tröst har jag upplevt detsamma i både NL och Spanien...

    SvaraRadera
  2. Ja - visst låter det det som ett skämt, precis i stil med Fawlty Towers :)

    SvaraRadera
  3. Något irriterande!! Men jag fick mig ett litet skratt så här på morgonkvisten...hihi

    SvaraRadera
  4. Fick du den 3 siffriga koden? Eller började allt om fast omvänt, fniss...

    ;-)

    Y

    SvaraRadera
  5. Taina - Först blev jag superirriterad, men sen var det bara att skratta åt eländet. Tänk att orka vara så omständig....

    och Y - Ja, jag fick den 3 siffriga koden, så när jag ringde några timmar senare så var det betydligt smidigare. Nu har vi varit på återbesök. E får gå till skolan i morgon, men skall fortsätta äta upp sin antibiotikakur.

    Kram på er!

    SvaraRadera