söndag 10 januari 2010

Två saker som jag lyckats med

Kommer ni ihåg mannen i skoaffären med dålig insikt . Hade inte hört ett ljud om skorna, så i förra veckan när jag var jag på Commersial Street gick jag in i butiken för att se vad som hänt. Ingen visste förstås något, men jag visste i vilken bok mitt ärende skrivits ner, så det kunde jag visa dem. Managern var givetvis inte på plats så jag fick lov att återkomma en timma senare. Då var det helt plötsligt inga som helst problem att få ett par helt NYA skor. Vilka som helst till samma pris. Konstigt eftersom det var så väldigt bra kvalitét på de första paret. Vi hittade i alla fall ett par flip-flop i skinn och tyg som verkar hålla betydligt bättre.

Ett annat byte jag lyckats med är ett set med halsband och örhängen som jag köpte i Mysore och som passar min sari. Givetvis var det något fel på örhängena där plopparna inte på något sätt gick att ta av. Blev kanske lite väl hårthänt när jag skruvade för till slut så gick de av på helt fel ställe. Detta set var köpt i en Government store och en likadan butik finns på MG road här i stan, så jag gick helt enkelt dit, föga hoppfull, för att se om jag kunde byta. De var väldigt tillmötesgående och efter några turer hit och dit fick jag prata med Managern - en väldigt flörtig man - som absolut ville diskutera det hela på sitt lilla kontor. Här i stan hade de inga liknande set, men han lovade att skicka det till Mysore för ett byte, men han ursäktade sig och sa att eftersom det var lördag så gick det inte att få iväg det samma dag! Efter ett par veckor ringde han och sa att det var fixat, och att jag skulle komma personligen och hämta upp setet. Gjorde ett par försök, men Managern var inte på plats, och eftersom setet låg inlåst i hans skrivbord, fick jag vackert komma tillbaka igen och igen till en dag då han var på plats. Den dagen hade jag Matilda och Åsa med mig, och dem ville jag ha med in på kontoret. Managern låste upp sin låda och fick fram setet och det var helt rätt och med fungerande örhängen denna gång. Strålande undrade han om jag var "very satisfied with him?" "Yes" sa jag "very, very satisfied" och smilade upp mig. Lovade att komma och handla i hans butik igen, men jag tror egentligen det var pengar han ville ha, men det fick han inte.

Har förstått att dessa byten är ganska unika här, för köper man något, så får man skylla sig själv om det inte håller. Butikerna tar sällan något ansvar. En såld vara är inte längre deras bekymmer.

1 kommentar:

  1. Bra gjort mamma! Dessa skor är betydligt bättre och skönare! Tack....

    SvaraRadera