måndag 6 september 2010

Dagens i snabbköpet

Jag skulle köpa en sorts havrebars idag till Erik som man normalt köper i 6-pack. I dag fanns inte ett enda 6-pack på hyllan utan alla låg löst (de är normalt styckförpackade i paketet). Plockade åt mig 3 med äpplesmak. Det har hänt tidigare att jag fått köpa dem styckvis.

Kommer till kassan:

"Only sold in 6-pack madam. You can't take them out separately"

Som om jag hade gjort det......förklarade att alla (och det var många) låg så på hyllan. Inte en förpackning i sikte.

"Yes, yes, but you can't take just a few, you need to buy a box"

Jag har inte tagit ut dem! De låg så. Helst skulle jag vilja ha en förpackning.

"This will take time madam" sa han och menade att om jag ändå ville ha dem styckvis så gick det kanske att ordna.

Nej tack, vi skippar det. Sa att de kanske borde ordna detta med priset innan de plockar ut alla ur sina förpackningar.

"Not done by us" sa mannen i kassan och menade att det är kunderna som gör det. Var är då alla förpackningarna och vilken är vinsten om de ändå inte går att köpa?

De vill ju gärna vara hjälpsamma så nu sa han att "It will only take 1 or 2 minutes".

Jag sa ändå nej tack för inget tar 1 eller 2 minuter här och så viktigt var det inte.

4 kommentarer:

  1. Ica Almås känns ju förhållandevis smidigt - även om nya kortterminaler kan gör att det kör ihop sig där med. Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad hände med kunden har alltid rätt?

    SvaraRadera
  3. Och här kan de inte lära sig att de ska märka varorna med streckkod. Man kollar och kollar men ändå glömmer man att kolla just den varan som inte har streckkod och då kan man inte köpa det ...

    Fast man undrar vad de har streckkoderna till i Sverige. Klas köpte ett paket leverpastej nu när han var hemma, och det paketet hade så klart gått ut i datum. Hade det inte varit för att leverpastejen dessutom var möglig hade den kanske gått att äta. Har de inte datum inlagda i streckkoderna, kan man undra?

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Lotta - Måste säga att de terminalerna på ICA Almås har den mest osmarta design som jag träffat på. Jag lyckades inte en enda gång fatta i vilket spår kortet skulle dras. Kram

    Karlavagnen - Gäller inte här. Någonsin!

    Marianne - Tror inte datum är lagrat i streckkoderna? Det vore ju smart annars. Synd på leverpastejen :(
    Förstår att smidighet inte alltid är en främsta egenskap i Egypten heller. Kram & lycka till med katternas transport.

    SvaraRadera