torsdag 30 september 2010

"Vi tar klädkitet och drar..."

Ja så verkar ungefär 10 000 anmälda volontärer för Commonwealth Games har tänkt. De har försvunnit. AWOL - Absence Without Leave. Man hade räknat med 22 000 volontärer men nu verkar man alltså få klara sig med 12 000 istället. De klädset volontärerna får kostar 12 000 rs (ca SEK 2000) så det är ju en del pengar som har vandrat iväg. Man spekulerar även i om det är gratisarbetet som givit vissa volontärer kalla fötter. "Some of the work is quite hard and requires good communication skills, said an official who confirmed mass desertions." "Perhaps, they should have been paid a daily allowance at least". (Times of India, nätupplaga, 30/9-2010)

Själv har jag ägnat två semestrar åt gratisarbete med ackreditering av idrottsmän & press på Friidrotts VM i Göteborg 1995 och Friidrotts EM i samma stad 2006 och jag hade roligt varje sekund. Det är speciellt och jag är glad att jag tog chansen när den gavs och det var inget jag gjorde för kläderna precis.

3 kommentarer:

  1. Jag är likadan, dvs har inget emot att jobba gratis om det är för a good cause. Man blir en erfarenhet rikare och dessutom är det ofta väldigt roligt och berikande.

    SvaraRadera
  2. Nämen, då kanske vi har setts i våra tidigare liv! Jag var en en de iklädda i blå särk som sjöng på invigningen VM -95!

    SvaraRadera
  3. Ja då funkar även kommentarsfunktionen igen.....sorry att ni fått vänta.

    Karlavagnen - Det var 2 riktigt roliga & lärorika upplevelser. EM 96 jobbade jag mycket med att lösa ackrediteringsstrul och mindre med att göra brickor. Vid VM 95 låg ackrediteringen i VM byn, vilket var väldigt trevligt.:)

    Maria - Så kul. Säkert sågs vi utan att veta det. Jag såg i alla fall havet :) Kram

    SvaraRadera