måndag 13 september 2010

Morr

Morra kan man göra åt lite allt möjligt om man heter Alfred. Han gör ett roligt läte som låter som ett morr från djupt ner i halsen. Idag morrade han av "rätt" anledning, även om jag naturligtvis tror att det var en ren tillfällighet. Jag hade just sagt till honom att han inte fick åka på, och dra med sig, ett litet rött bord som står vid soffan.(Det välte han förresten i går). Han svarade mitt Jaja med ett Morr. Innan dess hade han i full karriär kört på det vida fatet, som står på golvet med blommor i, så att vattnet skvalpade över kanten. Den övningen prövades flera gånger igår. Det låter roligt när han kör på och så tycker han om att se när blommorna dansar runt i vattnet. Nu har det fatet fått en ny oåtkomligare plats.....

Jag morrade åt barnens läxor i går. Nora höll på i 4-5 timmar med ett matteprojekt och dessutom skulle hon förklara vad hon förstod av Browninan Movement (handlar om rörelseenergi). Erik hade bl a en text att analysera om 2: världskriget. Vem anföll? Vilka var de allierade? Varför tror du att Hitler utrotade judar? Vilka egenskaper tror du skulle ha gjort Hitler till en annan människa och varför?

6 kommentarer:

  1. Ah lilla Alfred har kommit in i åldern då ingenting får vara ifred längre =)

    Förstår att du morrar åt barnens läxor, vilken vansinnigt utförlig analys av andra världskriget! Så kan ju inte lärarna göra!!!
    Jag har varit lite uppgiven vissa dagar över mina barns läxor som kan vara väldigt många, men det här slår ju allt! Dessutom kan jag tänka mig att du har det lite som jag när man har en liten hemma, att man inte alltid hinner hjälpa de äldre med läxor för att det ofta krockar med nattning och kvällskrångel med det yngsta barnet.

    SvaraRadera
  2. HELT annan nivå på läxorna här kan jag meddela. F har haft två läxor på hela terminen - 3:ans tabell och en skrivläxa... Kanske man skulle hamna någonstans mellan dessa lägen?? Här behöver läxor inte finnas med i planering alls.. Kämpa på. Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Jodå, det var rejält med läxor här i går också... Jag är väldigt mycket emot läxor från fredag till måndag. När sjutton ska de får vara lediga? Sedan kom min son på klockan 22.30 att han inte gjort klart sin svenska... Han läser Svenska B på distans.

    SvaraRadera
  4. Men de är duktiga som kämpar på tycker jag! Onekligen lite väl ambitiösa läxor, en sak är väl att plocka fakta ur en text, ELLER att göra en enkel analys, men både och är lite väl mycket. Nå, se det som att de blir BRA mycket kunnigare än svenska barn!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag morrar här med åt dessa läxor. Jakob hade, förutom hitlerläxan också 14 sidor spanska! Han har läst spanska i en månade och så får han så mycket läxa i ämnet. Jag kan ingen spanska så det är inte hlt lätt att hjälpa till. Skrev en liten utskällning i dagboken. Får se om det blir någon effekt på det.
    Åsa

    SvaraRadera
  6. Malin - Mmm precis så är det. Allt han kan nå drar han i och är jättelycklig när han får det med sig.
    Jag tycker att det är bra att de pratar om viktiga saker som 2:a världskriget med barnen, men därifrån till att lämna en text och en websida och vänta sig att barnen skall klara att reda ut informationen själva är det ett stort steg. I texten stod tex. inget om vilka de allierade länderna var och på den frågan verkar man få olika svar beroende på vilken websida man kollar på.
    Det är precis som du skriver. Alla inklusive bäbisen behöver min hjälp samtidigt och man är ju inte bläckfisk. Kram

    Lotta - Oj då. Nåt mellanting är nog bra. För hur det än är så lär man aldrig slippa läxor och det är ju bra om de inte blir chockade sedan när de börjar 4:an, även om jag inte minns att det var överhängande där heller. Kram och tack för supporten!

    Hej brysselkakan! Välkommen hit!
    Erik som är 9 får alla sina läxor på tisdag och de skall vara klara tills måndagen efter, så han har ju veckan på sig. På vardagarna brukar han vara för trött efter 9 timmar hemifrån så det blir dessvärre oftast läxor på helgerna. Nora som är 12 och går i MYP har inget direkt läxsystem utan det är ofta någon läxa till dagen efter, något projekt som hon har några dagar på sig att göra och så har hon i alla fall hittills haft någon läxa till varje måndag, vilket jag också ogillar. Har också funderat på svenska på distans, men just nu räcker det som det är.

    Marianne - Jag hoppas ju att de skall ha några fördelar av det här för framtiden. Inte minst vanan av många läxor och att lägga upp en plan för hur man skall hinna genomföra allt under en vecka. Det är Nora väldigt bra på, medan Erik helst kör ihop allt till samma dag, vilket inte alltid är så klokt för han mattas efter ett tag. Nora har förändrats otroligt mycket i det avseendet sedan förra läsåret. Hon har full koll nu och planerar väldigt bra och jag behöver aldrig tjata på henne om läxorna. De mognar fort när de behöver. Kram

    Åsa - 14 sidor i Spanskan är helt galet. Eriks Franskaläxa var alldeles lagom, 2 sidor. Konstigt att det skiljer så mellan språken och lärarna. Tack för hjälpen med Browninan Movement. Tror att hon fick ganska bra kläm på det. Kram!

    SvaraRadera