måndag 15 mars 2010

Den här trafiken får nerverna att sitta utanpå!

Då var det dags idag igen för en tur till the Cradle i den vansinniga trafiken. Denna gång för läkarkontroll av lille Alfred. Idag kom vi iväg i hyfsat god tid, men vad händer då? Vi blir påkörda. Plötsligt tvärnitar en taxibil alldeles framför vår bil och gör en omedelbar vänstersväng utan att blinka (tur att han svängde dock, för annars hade vi väl suttit som ett frimärke i bakdelen på den bilen). Nu var det ju givetvis så att en motorcykel låg alldeles för nära vår bakdel och körde rakt in i den. Santhosh och Patrik for ur bilen och skällde och gapade. Han som hade kört in i oss ville först inte lämna sitt telefonnummer (dessutom uppmanades han att låta bli av ALLA andra som la sig i) men Patrik fiskade tag i hans mobil ur hans skjortficka och ringde ett missed call till sig själv. Dessutom höll Patrik honom kvar i skjortärmen och höll kopplingen intryckt på hans motorcykel när han försökte smita iväg med motiveringen att han hade ett möte att passa.

Senare ringde vår chaufför firman som vår bil leasas av för att lämna namn, reg. nr. och telefonnummer till han som körde på oss, men då visade det sig att de inte var nöjda med det. De var sura för att vi låtit motorcykelsnubben åka iväg. De föreslog att VI skulle ha beslagtagit hans motorcykel och låtit honom gå från platsen. Var skulle vi ha förvarat den motorcykeln då?

Kände mig inte helt bekväm med att sitta i en bil, omringad av indier som alla skulle lägga sig i, tillsammans med en 2 veckor gammal bebis.

Vår läkartid var 10.30. 10.29 var vi framme så Santhosh gjorde ett bra jobb idag i trafiken.

Alfred hade gått upp 410 gr sedan vi lämnade sjukhuset och väger nu hela 3110 gr. Han fick också sitt lilla strama tungband klippt. Man vill ju inte riskera att han får kyssproblem i framtiden - en av de små komplikationer ett för kort tungband kan innebära - enligt barnläkaren. Viktigaste orsaken till det lilla klippet var dock att undvika talproblem i framtiden. Antar att en 3-4 åring inte lika medgörligt öppnar munnen för ett sådant litet klipp, så det var bättre det gjordes nu. En droppe blod kom det, men Alfred var lätt tröstad med lite mat omedelbart efteråt.

11 kommentarer:

  1. Helt otroligt!!! Så handlingskraftig som Patrik var hade INTE jag vart i samma siuation. Vad förväntar de sig? Att man ska binda fast föraren vid ett träd eller! Vilken tur att ingen blev skadad.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Vad då klippa av tungbandet? Har för mig att man i Sverige slutade med dessa operationer redan på 50-talet. Vad gör det om Alfred som vuxen skulle skorra som en äkta gveve. Förlåt mig om jag har helt fel och det lilla klippet var kanske berättigat. Huvudsaken att det lilla pyret inte tog någon skada.
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  3. Fy vad jobbigt. Jag antar att ingen av er blev skadad i alla fall, och det är ju huvudsaken. Klas var med om en riktigt otäck olycka här, den lilla skruttiga taxin han satt i blev inklämd mellan två lastbilar. Alla fyra klarade sig, men det är nästan obegripligt att de inte dog, bilen var helt hopklämd. Jag har inte lagt ut bilder på det på min blogg, för jag vet att hans föräldrar läser och det är onödigt att oroa dem.

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Åsa - Ja det var en väldig tur. Även om det inte går så fort i trafiken så hade det inte varit trevligt att köra in i taxin bakifrån. Det räckte väl som det var. Tyckte det var otrevligt med alla som samlades runt bilen direkt. Man känner sig lite utsatt och vem vet vem som kommer att tappa humöret och börja ge sig på vår bil. Min teori om att hålla mig hemma så mycket som möjligt verkar befogad. Kram

    Farmor - Lillen kunde nästan inte lyfta tungan så stramt var det lilla bandet, så det kändes nödvändigt. Han tog i så mycket när han åt, så det kunde ibland bli lite jobbigt för honom att suga. Det fanns inga nackdelar med det sekundsnabba ingreppet enl. läkaren och hon gjorde det hur snyggt som helst. Kram

    Marianne - Nej, ingen skadad som tur var. Lyckligtvis så går det oftast ganska långsamt i trafiken här. Vågar inte ens tänka på vad dessa människor skulle kunna ställa till med i "fri fart". För ett tag sedan när vi åkte på en motorväg här, såg vi flera olyckor på kort sträcka. De behärskar helt enkelt inte fart - inte vana vid det.
    Tur att din man klarade sig utan skador. DET lät otäckt! Kram.

    SvaraRadera
  5. Både jag och min äldste har fått tungbandet klippt (han ett par dagar efter födseln, lyckost, själv gick jag nog i ettan eller tvåan tror jag) så det gör man fortfarande!

    SvaraRadera
  6. Hej Victoria, Roligt att du tittar in på vår blogg. Bara jag får lite mer rutiner i vardagen så skall jag ta en titt på alla spännande bloggar som lämnar spår här :)

    Håller med om att det är bättre att klippa tungbandet nu än senare. De små liven är ganska lätt tröstade med lite bröstmjölk!/Lena

    SvaraRadera
  7. Om vi i Sverige hade handlat lika egenhändigt som P hade vi nog blivit anklagade för något... Men i Indien var det tydligen inte tillräckligt.
    /C

    SvaraRadera
  8. C - Du är en ängel. Vad gjorde jag utan dig♥ Kramar L

    SvaraRadera
  9. Vad smart att fixa det där med tungbandet tidigt. Fast visste inte ens att man kunde ha problem med det :)

    SvaraRadera
  10. Anna, Fair and True - Nej, jag hade ingen aning heller, men hans tunga satt verkligen stramt så det var ju fint att det gick att fixa snabbt och lätt. Han kunde inte ens räcka ut tungan den lille. Nu övar han ganska mycket på det :)

    SvaraRadera