tisdag 30 mars 2010

How many months?

Det tror jag är den vanligaste frågan jag fått här ända sedan Alfred föddes. Just det föddes. Han var inte många dagar gammal första gången folk stack ner näsan i vagnen och frågade hur många månader gammal han är!

När han var 12 dagar och vi var och vägde honom på the Cradle fick jag just den frågan av en mamma som ammade en JÄTTE bebis på 8 månader. Hon sa "just 2 weeks, he looks so big". ???? Jag svarade något i stil med att jag vet inte precis om man kan säga att han är stor. Han vägde 3 150 gr idag.

I dag var vi på nya stormarknaden och då kom en äldre dam fram och frågade "three months?", "no, 4 weeks" "Ohhh - he looks big". Igen. Hur kan man tycka att han är stor när han är ihopkrupen som en liten groda i Noras famn och de spinkiga små benen sticker ut som två tändstickor. Matchvikten ligger nog kring 3, 3 kg nu.

Den äldre damen klappade också runt i hela ansiktet på honom. De gör gärna så här med bebisar. Har sett det förut på the Cradle när det kommer in en bebis och folk genast börjar "kladda". Har också hört att det kan vara jobbigt att ha barn framåtvända i barnvagnen just av den anledningen att människor stoppar sina fingrar (!) i munnen på små bebisar. Det skall i varje fall jag undvika till varje pris.

Så fort damen avlägsnat sig fick Nora snabbt fram våtservetterna och tvättade av Alfreds ansikte.

4 kommentarer:

  1. Hmm, undrar hur de skulle ställa sig till Sebbe?!? När vi var i FRA i höstas så frågade en gammal dam hur gammal Sebbe var. Efter hon hört mitt svar "två månader" så blåste hon upp sina kinder å gestikulerade en stor mage. Sedan sade hon "il est tres grand!" med ett smile....

    Ha D gött!

    SvaraRadera
  2. Hmm, undrar om inte det är en komplimang att kalla babyn stor? Kan det vara så enkelt?

    SvaraRadera
  3. Y - jag har då sett indiska välgödda bebisar som slår Sebbe med hästlängder i vikt, men de ser man nog bara bland välbeställda indier. Bland de fattiga ser bebisarna mycket små ut. Är säker på att Sebbe inte fått vara ifred någonstans här - ljus, söt och rund ☺ Kram
    (Kram från Alfred också som tackar så jättemycket för det fina Barbapappapåslakanet♥)

    Karlavagnen - Ja, det kan du ha helt rätt i. Har inte tänkt på det. Måste fråga någon om hur det ligger till - maiden kanske vet. Tack!

    SvaraRadera
  4. Vad sjukt! Att stoppa in fingrarna alltså. Jag trodde man var lite medveten om baciller i Indien i o m att många, många inte ens har rent vatten osv. Sedan verkar han ju ändå vara ganska liten eller lagom liksom.

    SvaraRadera