måndag 8 mars 2010

Vart tar dagarna vägen?

Har helt glömt att en bebis tar så mycket tid. Tänk om det hade varit två? Har bestämt mig för att jag skall komma ur pyjamasen och in i duschen så tidigt som möjligt på dagen annars är det lätt att det inte blir av.

Amning varannan timme på dagen är vad som gäller nu. Så varmt som det är här tror jag att det är nödvändigt. Däremellan finns det lite praktiskt pyssel att syssla med.

I dag har jag introducerat vår nya maid Anthu i huset. Känns lite konstigt att börja om med ny maid. Den förra hade ju full koll på husets städrutiner, men just inte mer än så. Hon kunde väldigt lite engelska och inte heller läsa eller skriva så henne kunde jag tex. inte skicka att handla, något som jag behöver hjälp med nu. Man tar inte gärna med sig ett spädbarn ut i den indiska verkligheten. Det är både alltför varmt, luften är inte den bästa och trafiken är som vanligt galen. Det var också helt uteslutet att hon skulle kunna ta hand om Alfred vid behov.

När vi kom hem från sjukhuset i torsdags var hon kvar - hon ville ju givetvis få en titt på honom. Då lutade hon sig över bilstolen där Alfred satt och sov och SKREK " Hi baby". Han spratt till och viftade ut armarna i panik. När hon skulle gå gjorde hon samma sak fast då var det istället "Bye baby".......och jag som hade sagt till !!!!

Nya maiden kommer även fungera som nanny till hösten när Alfred är större och jag behöver lite motionstid :) tex.

Det kändes väl sådär att säga upp vår förra maid till arbetslöshet, men det var bättre att göra det nu än att dra ut på det. Patrik skötte det fint - jag slapp. Som det fungerar här så säger man upp dem med omedelbar verkan utan förvarning, vilket är ganska hårt, men är det enda sättet enligt "alla". Vi gav henne en extra månadslön istället för en uppsägningsmånad och ett rekommendationsbrev. Hoppas att det ordnar sig för henne. Vet att hennes man och två av sönerna har jobb i alla fall........

Lite annat att pyssla med nu är namnanmälan, passansökan mm. Får se hur det går.

7 kommentarer:

  1. Det ÄR hårt att säga upp dem, men ibland måste man. Det handlar ju om ens hem och ens familj och det måste fungera. Hoppas nu att den nya blir riktigt bra!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för att det blir bra.

    SvaraRadera
  3. Två är inga problem, men att flytta till Indien är lite pyssligt.... Härligt att ni har det bra! Vi kommer 8 maj och hoppas hitta hus 'hos er'. Sköt om dig! /Maria F

    SvaraRadera
  4. Marianne - Ja precis. Det viktigaste är ju att det fungerar för familjen och så måste man ju trivas med att ha dem omkring sig. Kände att jag irriterade mig mer och mer på den förra. Hon blev arg bara jag tog i disktrasan och kommenterade alltid ogillande om jag gjorde något själv. Flera gånger sa jag att jag gör vad jag vill i "mitt" hus, men jag tror inte att hon fattade det. Hon såg det som att hon inte gjorde jobbet bra nog och att jag behövde ta över. Förra veckan klev hon rakt in i sovrummet trots att jag hade dörren stängd (hade just avslutat ett telefonsamtal med nya maiden!) Då blev jag riktigt irriterad. Det är jätteviktigt att de som jobbar hos en respekterar ens privatliv. Kram!

    Anna - Ja man kan ju aldrig veta, men hon verkar gullig och hon är definitivt inte påfrestande. Har en väninna som har hennes syster som maid och hon är väldigt nöjd. Har även pratat med förra arbetsgivaren där hon slutade när hon fick barn för ett år sedan och de var bara nöjda, så vi hoppas! Kram

    Anna

    SvaraRadera
  5. Maria - :) Ser fram emot att träffa er i maj. Det skall nog inte vara några problem med hus.Finns många lediga på området. Stor omsättning och det är många som flyttar till sommaren. Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Lena! Äntligen har jag lyckats att gå in rätt (inte mail)och vill gratta er alla till babypojken Alfred. Jag tror att du hann föda, innan vi landade i Sverige. Otroligt att se din mage ena dagen o bild på en jättesöt liten kille nästa dag. Nu följer jag alla era bloggar med stort intresse, efter att jag fått träffa er. Ha det så gott med din fina familj.
    Kram, kram Gunilla i Borås

    SvaraRadera
  7. Gunilla - Sååå synd att ni precis missade den lille godingen - trodde ju att ni hade gott om marginal :), men ni kommer väl tillbaka snart igen? Hörde av Åsa att resan hem gick fint. Nu hoppas jag att ni snart får njuta av våren där hemma.
    Kramar från Lena med familj.

    SvaraRadera