torsdag 25 mars 2010

Vad skall vi äta nu då?

I går fick jag höra riktigt dåliga mat-nyheter. Förstår inte hur jag har kunnat missa detta innan?

Delstaten Karnataka - där vi bor - har beslutat införa förbud mot koslakt (nötdjursslakt)! Ett förbud som visst redan finns i 12-13 andra indiska delstater.

Vi lever ju på köttförs, nötkött och kyckling och kvar blir nu bara kyckling som vi är riktigt trötta på! Fläskköttet är inget vidare och lamm finns ju, men det är inte samma sak......

Man kan ju hoppas att det blir ett rejält uppror bland muslimerna, som är många och vars huvudföda ockå består av nötkött. Vår chaufför tror att det kommer att bli ett himla liv.

Det är lokala val snart här och det finns visst ett hopp om att om "rätt" parti vinner så kan denna lag rivas upp. Det får vi verkligen hoppas!

Sedan fick jag mig en annan intressant "mat" upplevelse igår. Åsa frågade om jag ville smaka på Butter milk, som hon hade köpt i tron att det var något som liknade lassi (syrlig/söt frisk youghurtdrink ). Butter milk var HEMSKT. Det var kryddad (någon chilikrydda), salt, mjölk - jag fick verkligen kväljningar. Hu.

3 kommentarer:

  1. Här bjuder man på indiska delikatesser och så kallas de för "kräkmedel". Otacksamma människa!
    Men den dryck det skulle varit, var faktiskt jättegod! Den här masalamjölken ska jag prava att reda till och ha som sås. Jag tror det kan bli riktigt bra.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Åsa - Skulle nog inte vågat skriva så illa om Butter mjölken om jag inte visste att du också tyckte den var hemsk att dricka. Tänk om du hade sagt "Å, så god - vad skulle jag sagt då? Ta min med, jag är mätt...." Tack för att jag fått lära mig att inte lägga pengar på butter milk. Kram från den otacksamma människan!

    SvaraRadera
  3. Å nej vad jobbigt! Jag tycker att det saknas en variant bara för att fläsket inte finns, skulle då kossorna ryka också ... Men tur att ni har lamm i alla fall, det är så himla gott.

    SvaraRadera