lördag 27 mars 2010

Födelsedagsfint

I dag hade vår nya maid med sig ett helt fång med olika blommor till Erik som fyller år i morgon. Blommorna har hon nu arrangerat i olika vaser och ställt ut på olika ställen i huset. Så gulligt av henne!

Måste också berätta att jag (eller jag och jag - chauffören skall ha äran) har hittat en helt ny stormarknad, Hyper CITY, alldeles i närheten av där vi bor. Jag har hela tiden trott att det som byggdes var en stor kontorsbyggnad, men det visade sig vara en väldigt välsorterad mat & annat affär, typ ICA Maxi. Härligt. SPAR kan nu läggas åt handlingarna och det finns stort hopp om att man nu kan hitta det mesta man söker i en och samma affär och i närheten också till på köpet. De hade tex. rökt skinka och den italienska Gustavo Töni Wienerkorven. Fräscht och välordnat, vilket inte tillhör vanligheterna.

Enda kruxet, förutom att man givetvis inte skall gå dit på en lördag som jag gjorde idag så jag får skylla mig själv, är att all frukt och alla grönsaker måste vägas i en speciell disk (samma på SPAR fö.). Så förutom kassakön så måste man köa innan dess också. Ni kan ju tänka er köerna när huvudfödan i denna del av indien är grönsaker och de flesta är vegetarianer..... Mina äpplen och min gurka fick åka tillbaka i sina byttor denna gång. Jag beskrev det svenska vågsystemet i livsmedelsaffärerna för vår chaufför Santhosh. Han skrattade och sa att det skulle aldrig fungera här för då skulle indierna väga två äpplen, ta lappen och sedan stoppa i fyra äpplen till :) Han är riktigt rolig (och klarsynt) för det värsta är att han förstås har rätt.

Än en gång lämnades Alfred hemma med sina stora syskon och idag tog mathandlingen nästan 1½ timma pga. lördagsköerna i butiken. Sista kvarten var nog lite svettig för Nora, då Alfred var ganska missnöjd, men hon hade stoppat ner honom i BabyBjörn bärselen och traskade runt med honom när jag kom hem.

2 kommentarer:

  1. Gratulera och krama Erik från oss!
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  2. Vad duktig Nora är som fixar en så liten en!

    Grattis till nya affären! Jag vet precis hur det där känns. Minnen från Bulgarien ...

    Kram!

    SvaraRadera