måndag 7 mars 2011

Ett bucket bath

Efter ett svettigt steppass tyckte jag att jag var förtjänt av en dusch. Den blev inte riktigt som jag tänkt. Hände inget när jag skruvade på kranen. Ringde underhållsavdelningen som sa att vattnet kommer om 40 minuter. OK. På med pyjamasbyxor och linne och vänta (inte så fräscht). Kunde inte dra på mig de svettblöta träningskläderna igen. Efter 50 minuter får jag reda på att vattnet nog kommer vid 17, vilket var ca 5 timmar senare!

Då får man göra som indierna och ta ett bucket bath. Lite vatten fanns i kranarna och så har vi vår reningsanläggning och en "bubbla" med varmt och kallt vatten. Lite mix av detta gav en hink fylld till 1/3 med ljummet vatten som jag bar upp till badkaret. Jag ställde mig i hinken och tog det lilla blå öskaret som jag använder när jag badar Alfred och hällde vatten över mig på sant indiskt vis. Det hela resulterade givetvis i att jag fick ett tvåligt hår då jag inte hade något sköljvatten så nu känns håret som svinto, men svetten försvann i alla fall.

Även på de flottaste hotell här i Indien finns en hink och ett öskar i duschen/badkaret. Min vän M sa just att hon undrade om de hade glömt kvar städutrustningen senast hon bodde på ett Taj hotell innan hon insåg att det var ett duschalternativ:) Många indier väljer bucket bath framför dusch. (Om inte annat så är det i alla fall vattenbesparande - tänk om alla 1,3 miljarder människor här skulle duscha!)

Nu dags för en riktig dusch. Vattnet kom vid 19.

5 kommentarer:

  1. Duschade på indiskt vis efter min Ayurveda-massage i Kerala och tyckte det var riktigt skönt! Dock fick jag inte bort massageoljan i håret! Hoppas att "Svinto-håret" är mjukare nu efter riktigt dusch! /Annelie

    SvaraRadera
  2. Härligt att du delar med dig av dessa små händelser i tillvaron...det piggar upp en måndagkväll i Lindome. Ett tips bara - en liten filmsnutt på detta hade inte suttit helt fel :-) Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Svinto kanske men du SÅG fräsch ut!
    Åsa

    SvaraRadera
  4. Annelie - Japp - betydligt bättre hår efter normal dusch:)

    Lotta - Det vore allt nåt det. När Nora läste ditt önskemål så sa hon "men mamma då skulle du ju visa dig naken :-) Kramen

    Åsa - Oh tack. Tur att jag inte såg så sunkig ut som jag kände mig. Kram Kram

    SvaraRadera
  5. Precis samma sak hände här förra veckan, inget vatten när jag kom in efter att ha jobbat mig svettig i trädgården. Men det löste sig: Vatten fanns -ljummet -i två vattenkokare och i våra två hetvattenvärmedynor ,( underbara, från apotek i Sverige, rekommenderas)---Bara att fylla några PET.flaskor och duscha komfortabelt.
    Rådlös behöver man inte bli!
    Monica P, Grekland

    SvaraRadera