fredag 18 mars 2011

Vatten...........inget vatten........vatten......inget va.....

Vatten har varit veckans bristvara. Eller egentligen började det ju då jag var tvungen att ta mitt bucket bath för en dryg vecka sedan. Det är varmt och torrt och nu ransoneras vattnet. Fullt förståligt, men problemet är nog egentligen hur det skall kommuniceras till alla, inklusive, eller kanske i synnerhet trädgårdsmästare som står för vattnandet av alla trädgårdar.

Det finns en hemsida (ADDA) för området där information kommuniceras ut till de boende från underhållsavdelningen, men där man även kan säga sina åsikter i ett forum som dessutom används flitigt till både det ena och det andra. Jag har precis anslutit mig till denna informationssida - det var ju liksom dags efter 2 år. Patrik har varit med tidigare, men skrev ut sig när det kom 100 mail om dagen typ "Only test - mail from my Blackberry". (Det var fö här som Patrik blev uthängd då Santhosh anklagades för att nästan ha kört över hundmannen).

Via mail och sms informeras om förhållningsregler för vattnet, och man måste ju då givetvis informera sin personal om vad som gäller. Vår chaufför (biltvätt) och maid var det ju inga problem med. Värre med trädgårdsmästaren då. Haffade honom i morse så fort han satte sin fot på gräsmattan och talade om vad som gällde - inget vattnande med driksvatten från kranen på utsidan av huset! - på så enkel engelska som möjligt. Han verkade fatta, men för säkerhets skull ringde jag upp chefen för trädgårdsmästarna och stämde av med honom att de hade koll på vad som gällde. Jodå. Inga problem. De skulle dessutom på ett informationsmöte med PMOA (Palm Meadows Owners Assosiation) kl 11.15.

Det tar 10 minuter och så kommer vår maid Anthu och säger att slangen ligger på gräset och spolar vatten och ingen trädgårdsmästare är i sikte.

Då blev jag fullständigt rasande. Jag är trött på folk som inte orkar fatta vad man säger första gången. Trädgårdsmästarchefen som just gick runt på gräsmattan (och spelade dum) och den stackars trädgårdsmästaren - som inte var samma som var förbi i morse utan en som egentligen är bättre än han i morse och som förstås inte hade en aning - fick sig en ny genomgång i ganska hårda ordalag. Innan dess hade jag varit ute och stängt av kranen och slitit av den mödosamt surrade slangen från kranen. Samma sak hände även förra veckan med slangen som bara låg och spolade vatten på gräsmattan och då sa jag också ifrån, fast inte lika ilsket.

Jag hade dessutom sett ett mail i forumet på ADDA hemsidan som redan hade retat upp mig. Någon skrev följande intelligenta inlägg:

May I request/plead to my fellow PMites to note the villa number when they see a car being washed with a pipe - date and time and report to pmoa?

Please do not waste time trying to educate the offending driver or cleaner. Just note details and report. I have been reporting problems to pmoa and they have been prompt in issuing violation fees. The problem stops after that. But it will not stop by wasting time telling driver and reasoning or shouting. It will only frustrate you.


Det här handlar om helt andra saker, nämligen om att man inte skall sänka sig så lågt som att tilltala en chaufför eller någon lika lågt stående människa. Det har inget alls med vattnet att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar